Friday, February 26, 2016

Terus Mencintaimu

Bismillah.
Asssalamualaikum.




Biarkan aku terus mencintai kamu
Mencinta seperti waktu dulu
Kurindu saat kita bersama
Mengikat kasih bahagia

Ku mahu kau tahu kau selalu di hatiku
Tak mungkin ku kan ada yang baru
Ku mahu engkau selalu tahu
Dirimu cinta matiku

Biarkan lah saja ku terus merindu
Merindu dirimu
Biarkan lah saja aku menyimpan kasih kepadamu

Ku mahu engkau selalu ada di sini
Menemani setiap malamku yang sunyi
Ku sedar kita takkan mungkin bersama

Biarkan lah saja ku terus merindu
Merindu dirimu
Biarkan lah saja aku menyimpan kasih kepadamu
Ohhh...

Ku mahu engkau selalu ada di sini
Menemani setiap malamku yang sunyi
Ku sedar kita takkan mungkin bersama

Biarkan lah saja ku terus merindu
Merindu dirimu
Biarkan lah saja aku menyimpan kasih kepadamu
Ohh..

Ku mahu engkau selalu ada di sini
Menemani setiap malamku yang sunyi
Ku sedar kita takkan mungkin bersama









Tajuk : Terus Mencintaimu
Artis/Lagu/Lirik : Wanns Ahmad




Bukan lagu baru..
dah dekat setahun dah video tu
tapi baru sehari dua yaya tahu lagi ni..
see..kesian kan..tak ikut perkembangan..
ni pun terdengar kat youtube..
sekali syahdu weh..
sedih sebak
macam-macam rasa ada..
ntah hape2....
tapi serius weh..suara dia sedap sangat...
kalau anugerah juara lagu ada lagu-lagu macam ni
harus ku ngadap tv tu..
sekarang lagu masuk bertanding ntah ape2..
tak semua..ada juga lah lagu yg kena dengan jiwa orang tak berapa nak muda ni..hihi.
jiwa masing-masing kan...
jiwa akak klasik.
haha.









Thursday, February 25, 2016

Cuba-Cuba Mewarna

Bismillah.
Assalamualaikum.

Dah lama buku ni menular. khas bagi orang dewasa yang suka mewarna.
Kenapa dewasa? sebab lukisannya agak complicated.
Sebelum tu yaya bagi tahu awal-awal.
Yaya sekadar cuba-cuba mewarna, hasil mewarna yang kat bawah ni
adalah hasil dari buku tak ori..kertas tak berkualiti.
warna muka surat depan boleh tembus sampai belakang.
muka surat pun sikit je, 28 muka surat campur depan belakang.
RM2.12 kedai ECO ^_^



Yang ini muka surat depan yang gigih yaya warnakan.
Mula-mula adik yaya tengok dia ingat beli buku ni dah siap warna-warni macam tu.
best kan. cover depan belakang boleh warna.

Yaya cerita sikit pasal buku mewarna ni.
Ni karya Johanna Basford.
Buku-buku mewarna Johanna Basford setakat ni ada 3 buah.
Secret Garden, Echanted Forest, Lost Ocean
Setakat ni yaya berminat dengan Secret garden dan Echanted Forest
nak mewarna kehidupan laut tak berapa minat.

Secret Garden tu kedai buku kat Terengganu ni jual RM70
From US katanya. ada juga keluaran Korea.
harga berbeza, mungkin dari segi kualiti kertas.
yang original  ada 96 muka surat.

Tapi bila tengok online harga tak adalah semahal tu.
Dalam RM30+
dekat MPH online ada.
dekat LELONG pun ramai jual.

gigih mewarna.
benda ni tak boleh fikir-fikir..
warna je..haha..
ralit benda ni..lg lah kalau orang tu selalu pressure..
mewarna buku ni buatkan korang lupa dunia nyata seketika..
boleh turun tekanan darah tinggi korang.hihi
tapi kalau dik pikir nak guna warna ape rasa makin stress
so..just colour, not think.


yang ni baru sempat warna daun.. tapi tepek juga sini. hihi




yang ni masaklah korang..daun dia kecik-kecik..
tahap kesabaran kena tinggi..
imaginasi kena tinggi.
syok weh ada rumah atas pokok macam tu kan.
ni yaya warna tak berapa nak kemas..daun2 kecik tu masih terkeluar garisan..
malas nak tajamkan pensel warna kekdahnya.haha.
background tak warna, rasa tak berbaloi  nak pendekkan pensel warna
untuk buku RM2.12 ni..haha.
buku cap ayam ni korang boleh guna pensel warna je lah.
kalau yang ori..boleh guna pen sharpie, boleh guna pastel crayon,
kalau search youtube, ramai orang share teknik mewarna
sampai ada guna cotton bud, kapas muka,
banyak tekniknya, patutlah hasilnya cantik

sekarang feel nak mewarna sangat kuat!
cewah.
Insya Allah akan dapatkan buku original.







Wednesday, February 24, 2016

Peringatan dari sahabat

Bismillah.
Asalamualaikum.


Alhamdulillah.

Saling ingat mengingati.
Saling memberi peringatan.
Jauh lah juga dari mata, namun tetap dekat di hati.
Ini lah sahabat.

Pagi ni dalam group whatsapp..
seperti biasa,
akan ada pertanyaan.
dah baca surah alkahfi?
dah hafal surah alkahfi?

Baca Insya Allah..
buka handphone..terus baca..tak payah..
hafal? dah hala ke tua ni rasa macam susah nak lekat.
walaupun 10 ayat awal dan 10 ayat akhir surah al kahfi.
memori dah sarat dijajah benda tak ketahuan gamaknya.
itu yang payah nak manghafal.

terima kasih sahabat atas ingatan, atas peringatan
hafal? Insya Allah, aku akan cuba.

dunia makin tua.
berdoa .. agar tak sempat dengan si dajjal sebenar.

Tuesday, February 23, 2016

Bila aku jadi baik...

Bismillah.
Assalamualaikum.

bila aku tak mudah marah
bila aku tak mudah melenting
bila aku tak mudah menjatuh hukum
mencari dia salah, aku salah, dia betul, aku betul

bila aku sentiasa positif
bila aku sentiasa berfikir kerap kali
bila aku sentiasa berfikir di setiap sisi
mencari di mana salah, di mana betul

namun

bila aku jadi baik
baik aku digunanya
baik aku dipijaknya
tak apa dia tak mudah marah
tak apa dia tak mudah angin
tak juga banyak mulut
barangkali itu fikirnya

sekarang

aku belajar berhati-hati
aku belajar mengenal manusia
mengecam mana tulus
mengecam mana pura-pura
mengecam yang cuba memijak
mengecam yang cuba menjatuhkan
baik aku berhati-hati
tetap berusaha
jadi hamba Mu yang terbaik

sebab

baik tak salah
yang salah manusia
baik dia, dia manusia
jahat dia, dia manusia






Thursday, February 18, 2016

Anakku, bila aku tua...

Bismillah.
Assalamualaikum.



Assalamualaikum
Pagi tadi saya dengar radio klasik dlm kereta....Satu kisah yg terharu yg diceritakan oleh juruhebah perempuan radio tersebut..
Kisahnya begini ...

Ada seorang anak lelaki bawa ayahnya yg kena stroke akibat angin ahmar ke kedai makan mamak yg terkenal utk makan tengahari. Ayahnya teringin sangat nak makan nasi beriani kat kedei tu. Masa tu orang ramai dan meja makan pun rapat2. Setelah diduduk ayahnya elok elok, anak lelaki tu pun pesan makanan lauk2 kari.
Setelah makanan sampai, ayahnya mula menyuap sendiri.

Maklumlah pesakit angin ahmar, dlm keadaan terketar2 menyuap makanan, banyaklah remah yg jatuh di baju, seluar, malah di muka ayahnya yg kelihatan agak comot. Kebanyakan orang dlm restoran tu semua pandang dan curi2 pandang, ada juga beberapa orang tunjuk muka geli dan jijik. Namun begitu anak lelaki tu tetap bantu ayahnya suapkan makanan dan minunan tanpa menghiraukan pandangan orang sekeliling. Setelah selesai makan dipapahkan ayahnya ke singki untuk dibersihkan, disabunkan tangan, lapkan muka, dibersihkan baju dan seluar ayahnya dari remah makanan seterusnya dipimpin ke kereta yg parking di hadapan restoran. Setelah itu anak lelaki itu ke cashier utk jelaskan bayaran. Sebelum beredar, anak lelaki tersebut telah ditegur oleh seorang pakcik,

"Anak, tak ada barang yg tertinggal ke ?" Jawab anak lelaki tu , "ok semua pakcik, spec abah, ubat abah, handphone abah, towel kecil abah, tongkat abah, semua saya sudah bawak masuk kereta.. tak ada yg tinggal..."

Pakcik tu berkata lagi, " Ada, kau ada tinggalkan kesan di hati orang2 yg perhatikan kau. Pertama, kesan dihati orang2 yg sebaya dengan pakcik, adakah anak2 kami akan berbuat baik seperti yang kamu lakukan terhadap ayah kamu. Kedua, kamu telah tinggalkan kesan di hati anak2 muda yg sebaya kamu, mereka akan tanya diri sendiri, sanggupkah mereka buat dan melayan mak atau ayah yg sakit dan uzur sepertimana yg kamu lakukan ini.

Pakcik lihat, pekerja2 restoran mamak pun turut terharu, malah ada yg kesat airmata teringatkan mak dan ayah barangkali. Pakcik sangat bangga dgn kamu semoga Allah memberi Rahmat kpd kamu.."
Sahut anak lelaki tu, " Ye ke pakcik.. alhamdulillah, saya sayang abah saya... abah kena stroke... moga2 abah cepat sembuh.

Apa rasanya kalau ibu/bapa sendiri yg hantar mesej berikut?

👪Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku jatuhkan cawan atau terlepas pinggan ditangan,
Aku berharap kamu tidak menjerit marah padaku,
Kerana tenaga orang tua sepertiku semakin tidak kuat dan kerana aku sakit.
Mataku semakin kabur. Kamu harus mengerti dan bersabar denganku.

Anakku...
Bila aku tua,
Andai tutur kata aku lambat dan aku tidak mampu mendengar apa yang kamu katakan,
Aku berharap kamu tidak menjerit pada aku, 
"mak pekak ke?",
"mak bisu ke? "
"tak dengar ker??"..
Aku minta maaf anakku.
Aku semakin MENUA...

😟Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku asyik bertanya perkara yang sama berulang-ulang,
Aku berharap kamu tetap sabar mendengar dan melayanku sebagaimana aku sabar menjawab pertanyaanmu semasa kecil, 
Semua itu adalah sebahagian dari proses MENUA.
Kamu akan mengerti nanti bila kamu semakin tua.

Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku berbau busuk, hamis dan kotor,
Aku berharap kamu tidak tutup hidung atau muntah didepan aku.
Dan tidak menjerit menyuruh aku mandi.
Badan aku lemah. 
Aku tidak bermaya untuk lakukan sendiri.
Mandikanlah aku sepertimana aku memandikan kamu semasa kecil.

Anakku...
Bila aku tua,
sekiranya aku sakit, temanlah aku, aku ingin anakku berada bersamaku.

Anakku....
Bila aku tua dan waktu kematian aku sudah tiba, Aku berharap kamu akan memegang tanganku dan memberi kekuatan untuk aku menghadapi kematian.
Jangan cemas. 
Jangan menangis.
Hadapi dengan redha.
Aku berjanji pada kamu.
Bila aku bertemu Allah.
Aku akan berbisik padaNya supaya sentiasa memberkati dan merahmati kamu kerana kamu sangat mencintai dan mentaatiku.
Terima kasih banyak2 kerana mencintai aku....
Terima kasih banyak2 kerana telah menjagaku...
Aku mencintai kamu lebih dari kamu mencintai dirimu sendiri..
Menjadi ikhtibar pd kita kalau masih ada ibubapa dn postlah posting diatas kpd group keluarga atau group peribadi keluarga sendiri sebab kite x nak kite atau anak2 kite sentiasa berdosa dgn ibubapa kite atau ibubapa mereka...
..........
RENUNG2 KAN LAH......
SESUNGGUHNYA KITALAH ANAK....DAN SAMPAI KETIKANYA NNTI KITALAH EMAK KITALAH AYAH PULA.....


*copy & paste dari group whatsapp




.