Thursday, May 22, 2014

Pentingnya Pemakanan Tambahan/Vitamin

Assalamualaikum...

Pemakanan tambahan atau vitamin..tak perlu nak pertikaikan kepentingan pengambilan vitamum ni..analogi nya sangat mudah...

■ Kenapa perlu makanan tambahan walau hari-hari dah makan ?
■ Kenapa perlu gosok gigi walauapun gigi sihat dan cantik ?
■ Kenapa perlu kelas tambahan walaupun dah ada kelas harian ?






jawapannya :




♥ Kalau hidangan yang kita ambil seharian lengkap dengan segala zat dan nutrisi. Amalkan pemakanan seimbang yakni :

        6-11 hidangan daripada kumpulan roti, bijirin, pasta dan nasi.
        3-5 hidangan dari kumpulan sayuran hijau.
        2-4 hidangan dari kumpulan buah-buahan.
        2-3 hidangan dari kumpulan daging, ayam, ikan, telur dan kekacang.
        2-3 hidangan dari kumpulan hasilan tenusu iaitu susu, keju dan dadih.
        Lemak dan minyak hendaklah diambil sedikit yang mungkin.

MAMPUKAH kita ??? lagi pula badan kita sendiri tak mampu nak hasilkan semua keperluan nutrien kuta..sebab tu lah kita sangat digalakkan consume vitamin... kata lah..'aku setiap hari makan ikan. makan daging..' tahukan kita protein mudah musnah bila terdedah suhu tinggi.. goreng ikan sekor..agak2nya berapa banyak protein yg tinggal? fikir-fikir kan..sedangkan protein tu makanan sel..kulit cantil, kuku cantik, kesihatan tulang, rambut semua perlu protein...

Sayur-sayuran yg disembur racun, (nak beli sayur cari yang daun berlubang-lubang ye..daun cantik penuh racun..ulat pun tak nak makan..nak selamat tanam sendiri..mampu kah kita?) makan ayam yg gemuk-gemuk tu dah kena suntik.. Tahukah ayam dan daging pula mengandungi beta agonist dan pelbagai hormon penggemuk. Ayam ini dibesarkan diladang selama 31 hari sahaja akibat diberikan ubat-ubatan..


♥ Kita gosok gigi hari-hari..sebab nak CEGAH dari sakit...tapi KONFEM ke gigi tak akan sakit?owh no...disebabkan oleh faktor pemakanan gigi tetap akan sakit..dah sakit kena la dapatkan rawatan..lepas tu?sambung la lagi gosok gigi...sampai bila?Selagi ada gigi ..sehingga itu lah kita gosok gigi..sampai kita mati..


♥ walaupun sekolah 5 hari seminggu..tapi cikgu-cikgu tetap buat kelas tambahan..ye lah..kadang apa yang kita dah belajar masa form 4 ada yg dah tak ingat..form 5 kena study balik..kena refresh balik.. pemakanan kita pun macam tu lah..jangan kita kata dah makan makanan berkhasiat kita rasa selamat..setiap jari badan kita mencipta toksin..toksin dalam badan nie bahaya..org gemuk kalau tak detoks dulu makanlah ubat diet apa jenis pun tak kan mujarab, sebab toksin dah halang penyerapan ubat tu oleh badan kita..itu contoh lah..


 Mencegah lebih baik dari mengubati

Yaya Jual Shaklee
untuk order : 
PM:  https://www.facebook.com/messages/yayahealthstore

@ whatsapp : 013- 934 3282 

 

 





1 comment:

  1. Nak hasil yg baik kena lah mkn lebih sikit( vitamin)

    Kalau pokok perlukan baja.. Mana nk dpt bunga kalau malas letak baja, manusia pun begitu

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen.