Wednesday, April 3, 2013

Resepi Apam Mayat

Asalamualaikum ...

Bila LM tanya apa tu apam mayat, tak reti nak jawab..bila google rupanya orang kelantan panggil apam kelantan..pun glemer juga apam nie dengan nama apam bakar...orang terengganu je kut panggil apam mayat.. pasal apa panggil apam mayat?? den pun tatau... ;) agaknya  dulu-dulu orang hidang nie time tahlil arwah..

apam mayat nie macam pancake lah gitu..klasiknya makan cicah dengan kelapa muda..sedap2...


 gambar dari entri sebelum nie;)



RESEPI APAM MAYAT

Bahan-bahan
  • 3 cawan tepung beras
  • 4 biji pisang - lenyek
  • 5 ketul tapai ubi size kecil
  • 2 sb gula  - kemanisan ikut citarasa masing2 
  • sedikit lada hitam - tumbuk lumat
  • 1sk yis
  • sedikit garam
  • air secukupnya
  • sedikit minyak
  • kelapa parut (yg putih je) + garam secukupnya
Cara-cara

  • Campurkan pisang lenyek, tapai nasi@ubi, garam dan gula , lada hitam ke dalam bekas. (yis  aktifkan dahulu dgn air suam kemudian barulah masukkan ke dalam adunan)
  • Masukkan tepung dan air sedikit demi sedikit sehingga adunan agak pekat.
  • Perap adunan 2-4 jam..kalau lama jadi masam
  • Panaskan kuali dan lengserkan dengan sedikit minyak (mcm buat lempeng) dgn api sederhana kecil.
  • Tuang adunan dan tutup kuali sehingga apam naik kembang dan berlubang2. Kemudian terbalikkan sebentar dan angkat. Hidangkan dengan kelapa parut yang dicampurkan dgn sedikit garam.

tapi resepi nie banyak 'pemboleh ubah' nya..ada orang tak letak pisang..ada orang tambah bawang merah, halia dan serai yang ditumbuk lumat.. ikut resepi negeri masing2 lah kut...





.

4 comments:

  1. owh 1st time dgr nama kuih ni mula2 ingatkan mcm kuih cucur jawa,kegemaran org perak tu hah.wah nmpk sng je cara nk buat wpun nama menggerunkan tp kalau sedap telan je ngee ^^

    ReplyDelete
  2. Jarang ada di Johor nie... bolehlah kakak mencuba tengok macam gebu pancakenya sebab ada yis kan...

    ReplyDelete
  3. Macam pernah jumpa kuih ni kat Manir...

    ReplyDelete
  4. takut nye dengar name die..hehe..mcm pernah makn..tapi gambar tak jelas sgt..hehe

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen.