Monday, February 25, 2013

Beri sedekah atau beri hutang ?

Bismillah...

Assalamualaikum ...

ada orang terdekat dengan korang kesuntukan duit.. rasa-rasanya korang nak bagi je duit tu sebagai sedekah atau bagi pinjam (hutang) ? kalau jumlah besar tak kan lah nak bg macam tu jer kan...kena lah bayar balik ..hehe..


1 dirham sedekah = 10 pahala
1 dirham hutang = 18 pahala

maknanya , lebih afdal memberi hutang dari memberi sedekah...


memberi sedekah menjadikan orang malas berusaha..hanya mendapatkan bantuan orang sebagai jalan pintas dari kesempitan..memberi hutang pula menjadikan mereka yang meminjam lebih berusaha untuk memajukan diri..berusaha untuk melangsaikan hutang.
lagi bagus seandainya setelah memberi hutang kemudian pemberi hutang menghalalkan baki pinjaman..pahala berganda..itu kalau duit berlebihan la kan..kalau kita pun cukup makan pandai kau pinjam pandai kau bayar.. ;)

itu kisah pemberi sedekah dan yang memberi hutang...


yang meminjam ?








hutang tetap kena bayar..dah mati pun ahli keluarga kena langsaikan hutang arwah...kalau tak..tu hah..terhalang syurga...


memberi hutang adalah satu perkara dari Muamalah Islam yang dihalalkan oleh Allah swt dengan syarat orang yang memberi hutang tidak menekankan dan bersifat zalim kepada orang yang berhutang dan orang yang berhutang pula mestilah bertimbangrasa dan berusaha untuk menjelaskan kembali segala hutang piutangnya dan diwajibkan orang yang memberi dan menerima hutang itu menulis setiap isi jumlah hutang piutangnya agar tidak berlaku amalan riba dan tidak berlaku zalim menzalimi antara satu sama lain.










.






4 comments:

  1. mbe zaza hutang 1xx dgn zaza, puas minta xbg2 jgk..geram jek

    ReplyDelete
  2. mmg xtenang ati berhutang ni...hehee masih bhtg dgn ptptn..

    ReplyDelete
  3. hemm good info.. Maaf lama tak singgah baca blog Yaya.. la ni nak katam kan sat sampai habis. Lama shima menyepi hihihi... Komen tak byk ye, shima baca je lebih :)

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen.