FB

Wednesday, November 28, 2012

Kira dulu sebelum bayar


Assalamualaikum ...

Kira dulu sebelum bayar..terutamanya kedai makan yang kira manual...sebelum mereka kira manual ataupun tekan-tekan kalkulator ada baiknya kita kira sendiri dulu..pada menu makanan dan minuman kan dah ada harga..apa salahnya congak-congak dulu..

bukan apa..sebab pernah terjadi pada yaya..banyak juga kami makan..termasuk emak dan adik..tapi bila panggil pelayan suruh kira harga, jumlah yang dia kira berbeza dengan yaya congak dalam kepala ni..bukan terlebih caj tapi dia terkurang caj!

tapi yaya hulurkan juga dulu duit..beri pada pelayan tu..sementara dia pergi ambil duit baki yaya kira lagi sekali..jumlahnya sama macam yang yaya kira tadi..bila pelayan tu datang kembali yaya bagi tau dia..

'dik..akak rasa macam salah kira nie..boleh tak kira sekali lagi...macam terkurang kira'

bukan sekali tapi dua kali juga adik tu kira..mungkin dia sendiri tak sangka dia terkurang caj dan was-was nak minta duit lagi dari yaya...tu yang kira dua kali tu..

'maaf la kak...kena tambah lagi RM 12.00'



kita dah dapat agak berapa kita kena bayar..kalau mereka terlebih caj kita boleh tanya sekali lagi..kalau terkurang caj pun kena tanya juga..makanan dah masuk dalam petut tu..jadi darah daging...tak baik buat senyap je tau...kalau kita tak tau lain cerita..



4 comments:

  1. betoi tu akk.. bagusla tuh.. huu. telebih pun kita tanya. terkurang pun kita wajib tnya kan..

    jom singgah baca sebentar.. =)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/11/7x-umur-dunia.html

    ReplyDelete
  2. memang kena berwaspada...kira dulu ye

    ReplyDelete
  3. setuju kak..tapi kalau tuan kedai halalkan, alhamdulillah..hehe

    ReplyDelete
  4. haah la kan.. betul cara buat camtu! thumbs up! =)

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...