FB

Thursday, July 19, 2012

Pantang larang makan kurma

Assalamualaikum....

Kurma banyak khasiat tapi kurma pun ada pantang larang nak memakannya..Antaranya dengan jelas Rasulullah melarang sahabatnya, Shuhaib dan Sayyidina Ali, memakan kurma ketika sedang sakit mata.

Selain itu terdapat juga larangan nabi yang melarang makan kurma dalam beberapa situasi :

Hadis Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a :

Bahawa Nabi Muhammad SAW menegah mencampurkan anggur kering dan kurma atau mencampurkan antara kurma muda dan kurma masak.


Terdapat juga hadis lain yang mengatakan bahawa Rasulullah SAW melarang sahabatnya memakan dua biji kurma sekaligus.

Hadis Ibnu Umar r.a :

Diriwayatkan daripada Jabalah bin Suhaim r.a katanya :

'' Ibnu Az-Zubair r.a pernah memberikan kami buah kurma. Ketika itu orang ramai sedang ditimpa kesusahan. pada waktu kami sedang makan, tiba-tiba datanglah Ibnu Umar. Dia menegur dengan katanya : Janganlah kamu mengambil dua biji kurma sekaligus. Hal ini demikian kerana Rasulullah SAW telah melarang perbuatan tersebut kecuali setelah seseorang itu mendapat izin terlebih dahulu daripada temannya.''
(sahih Muslim : no 3809)













.

12 comments:

  1. Pagi ini kakcik sempat makan sebiji kurma sebelum keluar ke pejabat. :)

    ReplyDelete
  2. Banyaknya YaYa post ttg kurma... Takpe shima baca yg ini dulu.. xtahu pulak ada pantang larang :)) Apa pun minum air masak pun ada kaedahnya :)

    ReplyDelete
  3. owh..thank sbb share info... :)

    ReplyDelete
  4. good information..salam ramadhan

    ReplyDelete
  5. maknanya xelok la makan kismis dengan kurma sekali....dulu penah buat,tamak nak mkan dua2...

    ReplyDelete
  6. TQ berkongsi yang KA tau makan buah kuram dalam kiraan ganjil je! Salam kenal dri KA n dh follow u 1137 ye

    ReplyDelete
  7. oh, tak tau pulak tak boleh mkn kurma masa tgh sakit mata...

    tengs utk info ni...

    ReplyDelete
  8. oo..ada jugak pantang larang..thanks..tapi saya mmg tak makan 2 biji kurma sekaligus..besar takut tercekik..hehehe..

    ReplyDelete
  9. terima kasih berkongsi info..kadang-kadang kiter bukannyer tak tahu sangat tapi selalu terbabas dan terleka...Alhamdulilah ader yang sentiasa mengingatkan..

    Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak..

    ReplyDelete
  10. Kalau yg makan kurma sekali gus dua biji tu mesti jenis tak sabar dan dah lapar sangat hihi...

    ReplyDelete
  11. salam...
    biasanya bulan puasa je mmg mudah dpt kurma. tp x delah nak mkn 2 biji sekaligus ;)


    salam ramadhan dari syira. maaf jika ada tersalah bicara.

    ReplyDelete
  12. salam kenal di bulan ramadhan penuh mulia ini..:)
    ye ke,baru tahu..thanks yer sbb share ..
    jadi rakan disini juga ;)
    jom singgah lobaksusue.blogspot.com

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...