FB

Monday, July 16, 2012

Kuih Cara Manis

Asslamualaikum ...

1st time buat kuih nie..sebelum nie pandai beli je..rupa-rupanya teramatlah senang nak membuatnya .. mak yaya pun pernah buat sekali je..lepas tu elok je tersimpan rapi dalam kabinet acuan kuih cara tu..mintak dengan jiran 2 helai daun pandan dibaginya sampai sepohon..gila banyak..rumah dia pun memang dikelilingi dgn pokok daun pandan..haha..lepas buat puding hari jumaat tu (nanti2 la up entri puding..hehe)..petang sabtu tergerak hati nak cuba buat kuih cara manis..



very easy,very easy,very easy! cewah!.. haha.... bila dah tau buat mesti minggu depan jiwa daku rasa terkilan tengok harga kuih cara manis kat bazar ramadhan..haha.agak-agak korang seringgit dapat berapa keping? ^_^

jom semak resepi..bahan-bahan pun simple je

Kuih Cara Manis

Bahan-bahan :

3 1/2 cawan tepung gandum
3 cawan santan segar
1/2 cawan air daun pandan (potong kecik-kecik then blend)
3 biji telur
garam secukup rasa
sedikit pewarna hijau
gula pasir - untuk inti

Cara Membuat :

1) Masukkan semua bahan kecuali gula pasir dalam blender..
2) Panaskan acuan..(dahulu kala acuan ini hanya berharga RM8.00 di Pasar Payang..sekarang xtau la berapa ^_^ )
3) Sapukan setiap lubang acuan tu dengan minyak. Yaya guna daun pandan yang diikat jadi kecik gitu..pastu potong hujung jadi halus2..celup dalam minyak kemudian sapu pada acuan..
4) Tuang adunan yg diblend tadi..nak senang letak dalam bekas kecik yg bermuncung..tak adalah berat sangat tangan menanggung beban..hehe
5) Biar dalam seminit dua baru tabur gula pasir kat tengah-tengah tu..sebabnya nanti takut gula tu mendap sampai bawah..kita tunggu kuih cara tu mengeras sedikit..biar gula duk center gitew.jangan letak banyak sangat..setakat hujung-hujung sudu kecil tu jer..
6) tutup acuan dengan tudung periuk..sekejap je dah masak..dalam 8-10 minit dah masak..

yaya tak pasti tang masa masak nie..tapi memang sekejap..pandai-pandai korang la angkat tudung periuk tu check dah masak ke belum..tengok bahagian bawah dah agak garing masak la tu..



selamat mencuba ...






.

8 comments:

  1. Kakcik pun tak pernah cuba buat kuih ini. Acuannya pun tiada! ;-)

    ReplyDelete
  2. akak suka kuih cara berlauk.tapi 2 jenis ni tak reti buat.acuan pun takde hihi.senang jugak ye cara buatnye.

    ReplyDelete
  3. Lihat yaya buat terasa puasnya dapat makan sebab selalu kakak beli 3 seringgit macam tak puas..

    ReplyDelete
  4. hihi..suke mkn tp xsuke wat...hahaha

    ReplyDelete
  5. Aduh! menyelerakan... Tp cara buat mmg mudah Yaya. Kalau nak shima kena la balik rumah mak. Mak rajin buat ni. Shima xde acuan. hahaha alasan ehh.. Mmg amat mudah.. klu org jual mahal tu... entah la...agak dia pakai tepung gandum berprotien tinggi kot! muahahaha

    ReplyDelete
  6. wah feveret ros jgak nih..nyum2 :) tq resepi :P

    ReplyDelete
  7. memang senang nak buatnya..rajin dengan tak je kan..aritu saya buat pinjam acuan dari akak ipar..lepas ni balik kelantan kena pi rembat satu..hehehe..

    ReplyDelete
  8. wida suka cara berlauk..tp yang cam ni pon suka jugak,

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...