Kelebihan berbuka puasa dengan kurma

Assalamualaikum ...

* Kebaikan Tamar/Kurma Kering
* Mengapa Wanita Hamil Perlu Makan Kurma

Kurma..my feveret. tapi tak berapa nak suka kurma yang kulit kering tu..suka kurma yg lembap sedikit..sepanjang tahun ada dipasaran tapi seawal Rejab dan menjelang Ramadhan makin ramai yang menjual kurma.

Rasulullah S.A.W bersabda :

'' Jika seorang daripada kamu hendak berbuka puasa, maka berbukalah dengan tamar kerana tamar itu berkat, jika tiada berbukalah dengan air kerana ia bersih dan suci.''
- Riwayat Abu Dawud dan Termizi

arkib google



Apabila kita berpuasa, perut kita kosong tiada makanan. Maka hati tidak mendapat tenaga yang cukup. Makanan yang manis adalah paling cepat sampai ke hati. Oleh itu seseorang yang makan tamar/kurma manis, hati menerimanya dengan cepat. Dari hati, manfaat-manfaat lain dihantar ke organ-organ tubuh yang lain. Selepas itu barulah tubuh kita sedia untuk menerima dan mencerna makanan-makanan lain.

Apabila berbuka puasa dengan kurma, tubuh kita mendapat manfaat semula jadinya yang tinggi. Ia dapat membekalkan tenaga dengan serta merta berbanding nutrien daripada sumber makanan yang lain. Tenaga ini diperlukan dengan segera oleh kita bagi membolehkan kita bersegera menunaikan solat Maghrib

Selepas itu barulah diikuti dengan makanan yang lebih berat. Tenaga daripada kurma juga diperlukan untuk mencerna makanan-makanan yang lain.









.

2 Comments

Terima kasih sudi baca. Komen membina sangat dihargai. Komen yang mengandungi 'link', menggunakan unknown profile tidak akan disiarkan. Harap maklum.

  1. alhamdulillah...:) kurma tetap pilihan no 1 dibulan ramadhan :)

    ReplyDelete
  2. Kurma yusof taiyob lah glemer sekali

    ReplyDelete
Post a Comment
Previous Post Next Post