FB

Monday, July 2, 2012

Kek Gula Hangus @ Kek Sarang Semut

Assalamualaikum ...

Lama jugak tak buat kek gula hangus..kalau tanya mak yaya rasa cam nak buat kek..kek ape ye ? sah-sah dia kan jawab 'kek span'..kek gula hangus ler tu..org tua mmg panggil kek span kan..mmg feveret dia.. kali nie yaya cuba resepi Che de' Nuanza . Tak perlu nak perap adunan sampai  2 3 jam..ada caranya nak serlahkan lubang-lubang semut tu..hehehe...


suka hati taw tengok lubang-lubang semut yan banyak tu..hehe..tq Che de' Nuanza utk tips tu..

sedikit tips: utk dapatkan kek yg berlubang2, potong kek di tgh, kemudian tgk arah garisan kek
potong kek melintangi garisan tu
(ala2 potong dgaing le..kena lawan arah garisan)


Resepi :
kek gula hangus @ kek sarang semut

sumber : cida de'nuanza

bahan2

ni utk wat gula hangus- buat yg ni dulu sblm bancuh adunan

2 cawan gula pasir
2 cawan air mendidih
3 sudu besar (penuh) mentega

cara:

masukkan gula dlm kuali atau periuk
bukak api sederhana kecil...
sentiasa kacau2 gula sampai larut
sampai warna jadi keemasan macam madu..
kalau jadi kearangan, buang je la...konpem x jadik
nanti kek tu akan jadi pahit kalo gula tu hangit

pastu, dgn langkah kuda2..masukkan air panas dlm gula td...
AWAS!! sedikit kemalangan akan berlaku kalau x berhati2
sbb gula tu mcm meletup2 skit nanti...
pastu gula td akan jd cam ketul2 skit bila masuk air...
cairkan semula...
bila dh cair semua, masukkan mentega..biarkan larut...
tutup api dan sejukkan

bahan lain:

7 biji telur saiz A
2 cawan tepung gandum
1/2 tin susu pekat manis disukai ramai
2 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanila

cara:

pukul telur sampai kembang
(blend pun boleh..guna mixer pun boleh- aku guna blender je)
pastu masukkan susu pekat
kasi blend lagi sampai sebati
masukkan pulak esen vanila

pastu ayak tpg gandum + soda + baking powder
masukkan dlm adunan..teruskan blend
last sekali, masuk la gula hangus yg dh sejuk td...
blend lagi!

bakar selama 1- 1 1/4 jam guna api bawah n suhu cam biasa la..antara 160-180 darjah celcius
5-10 mnt terakhir, guna api atas dan bawah
kalo kek lom masak, tambah 5 mnt lg
biarkan sejuk sblm potong

(utk dapatkan potongan yg cantik dan berlubang, belah kek di tgh, kemudian tgk arah urat kek..potong kek secara melintang garisan tersebut)




.

16 comments:

  1. Cantiknya sarang semut tu. Mesti sedap juga. :)

    ReplyDelete
  2. Gerammmmm je tgok lubang2 tuh...
    Errr kalau kukus boleh tak Yaya? hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pasti la shima..resepi asal mmg bakar ..

      Delete
    2. Okey :))
      Kena tnya dulu, maklomlah umah shima xdok oven hu.hu,hu

      Delete
  3. wah...bestnya..tapi kalau kukus pun sedap juga kak zura

    ReplyDelete
  4. Ske gak kek nie. hhehe. Dah ada resepi, boleh cuba nie... :-)

    ReplyDelete
  5. bestnya nampak berlubang2 tu..boleh ambik resepi ni..halal lah yekk..hehe

    ReplyDelete
  6. bahan dah beli dr ari 2,tp tak buat2 keknya...smpt xpired semua bhn kot...resepi saya dpt tu kukus...bhn lbh krg je rasanya.xingat lak...

    ReplyDelete
  7. Wah bleh cuba ni :) sedapnyer...

    ReplyDelete
  8. Lamanya tak buat kek ni,kuih kegemaran anak2 istimewa akak..

    ReplyDelete
  9. wah..asa nak try buat ker kek gula hangus nie..:D

    ReplyDelete
  10. saya dh cuba bt ikot resepi nie dan percubaan pertama saya dh menjadi tima kasih atas resepi yg dikongsi...:)

    ReplyDelete
  11. sya dh cuba bt hari ikot resepi nie mmang menjadi..tima kasih..

    ReplyDelete
  12. Sy pn dh 2x cuba resepi ni, mmg menjadi.
    Sy gantikan mntega dgn planta. Guna 6 bj telur dan tak letak baking powder. Terus bakar tnpa perap....alhmdulillah tetap menjadi. Tkasih tuan blog.

    ReplyDelete
  13. Sy pun dh cuba resepi ni, alhmdulillah, menjadi.
    Tp mntega tu sy tukarkan dgn planta. Guna 6 bj telur. Tnpa baking powder.
    Tkasih tuan rumah.

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...