FB

Sunday, June 10, 2012

Petua Wanita Untuk Elak Dan Rawat Perut Buncit

Assalamualaikum ...

dulu ahkak selim melim tau..sekeping je body nie..sekarang dah anak sorang..selim jugak tapi tak berapa nak melim...hahaha..tang perut tu la...kat ofis tu keje nya duduk je dari  pagi sampai petang..lepas beranak pulak tak bertungku, mengurut pun tak...c-sect..huhu..apa pun tak boleh!

jom amalkan beberapa petua untuk atasi maslah perut buncit! (serius mengajak diri sendiri)

1) Amalkan cara duduk tegak. Apabila duduk dalam keadaan membongkok, perut bahagian bawah akan kelihatan lebih besar. Untuk melatih otot sentiasa kencang, amalkan mengemut otot perut ketika sedang duduk. Kemudian tarik bahu ke belakang dan dagu ke atas. Sandarkan punggung bawah dekat pada penyandar kerusi. Amalan ini membantu membaiki postur badan anda.

- owh..sangat sesuai untuk yaya yg keje kat duduk je kat kerusi ni..tak pakai duit pulak tu..hehe..benda pree semua suka kann..

2) Sapu perut dengan perahan limau dan kapur makan...sapu dalam urutan membulat hokey. Kalau rajin boleh balut dengan bengkung.Kena amalkan selalu. 

- Ermm..yg nie agak susah walaupun limau nupis takde la mahal mana..sebabnya selalu tertidur dalam keadaan belum bersedia nak tidur..^_^

3) Ambil sedikit daun lidah buaya, masukkan ke dalam periuk dan tambahkan dengan air asam jawa. Didihkan dengan api kecil sehingga pekat. Tutup api dan biarkan ramuan menjadi suam dan kemudia baru dilumrkan pada perut.

- tak berapa nak rajin la nak membuatnya...hehe

4) Ambil sedikit asam jawa dan bancuh dengan segelas air panas. Biarkan semalaman. Esoknya baru minum. Amalkan setiap hari sehingga mendpat perut idaman..

- hmmm...boleh tambah gula sikit tak..kiki

5) Jaga pemakanan. Jangan makan makanan berlemak dan berminyak. Ais jangan minum.

- Insya Allah...




hmm..sekarang rasa boleh buat no.1 dengan no.5 je..hehe..nak selim dan melim tp penyakit M sentiasa didepan..


 -google-



*segala petua diambil dari dalam simpanan (koleksi dari pelbagai majalah) dan juga internet....




6 comments:

  1. alaaa... saya suka makan ais ni...

    ReplyDelete
  2. hahahha aku pun perot yg kedepan..

    ReplyDelete
  3. terjumpa info ni, juga pasal perut buncit… sharing is caring :) - Perut Buncit Tanda Awal Penyakit

    ReplyDelete
  4. Assalam....lama tak melawat yaya...
    menarik petua nieee...tapi tu la..byk penyakit M dlm badan nie..
    Apa pon x jadi...

    Bercuti Di Langkawi...Mai Cek Mai!!



    ReplyDelete
  5. waaa boleh try nie...
    ehe tima ksh sudi kongsi info

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...