FB

Thursday, April 19, 2012

tak terer bab pisang

 Assalamualaikum ...

nama-nama pisang memang tak terer, cuma tau pisang lemak manis sebab rupanya yang kecik molek..hihi..
kalau kat kedai jual pisang tak letak nama mmg siap kena tanya la .. memalukan betul la daku nie..hikhik..

korang sebut la pisang emas ke, pisang berangan ke, pisang embun ke, pisang nangka ke, pisang ape lagi ek...huh..memang tak reti bezakan.. pisang nangka pun kalau dah sumpah jadi pisang goreng baru tau namanya pisang nangka goreng sebab normally dipotong serong..kalau tak hampeh lagi daku disitu..ahhaha...

nak dijadikan cerita..

ada la sesikat pisang atas meja kat dapur...dalam hati...'ermm...boleh buat kek pisang nie...'

tanya mak tu pisang apa..rupanya pisang putar...(satu spesies pisang lagi...hikhik)..mak mintak buat cekodok pisang..tp dalam hati tetap nak buat kek pisang..

yaya google la resepi kek pisang..tapi resepi yang yaya jumpa tak mention pun guna pisang apa..adoyainya..

lepas tu serach lagi word 'pisang putar boleh buat apa'.. haha..punya skema ayat yaya..tapi malangnya langsung tak jumpa..ke orang kampung macam yaya nie jer panggil pisang putar ??? orang bandar panggil dengan nama apa ye ???

last cakap jugak dengan mak...'orang nak buat kek la guna pisang nie...'

kata mak ..'tak sesuai la buat kek..buat jemput je (yakni cekodok pisang)...'

tapi biasala anak yang agak degil nie..macam tak boleh terima jawapan mak yaya tu..hahaha...

'dah jeput boleh buat..kek mesti la boleh buat..' (kang dah cakap..degillll)

tapi lepas mak explain baru faham..rupanya nanti kek jadi tak cantik...pisang putar tu tak de kaler-kaler hitam..meh nak tunjuk gambar ihsan google...



nampak tak yang kaler hitam yang berurat berselirat tu...hihi..yang tu la apa yang mak yaya maksudkan...


dah tu nak buat kek pisang biar jadi cantik macam dalam gambar tu nak kena pakai pisang apa ????







3 comments:

  1. rupa x de tak pe kak..janji boleh masuk perut n sedap.

    wida ni lagi lah tak kenal jenis2 pisang..ikan pon!

    tesdeq kata tahun ni x de budak2 t-gas..x de bajet katanya..huhu

    ReplyDelete
  2. hehehe aku tak pernah dgr lg nama pisang putar..kentang putar taula.. aku kalo wat kek pisang guna pisang emas ^_^

    ReplyDelete
  3. hahahaha... buat jeput pisang aku dah gagal... ia tak sebati gan tangan langsung...

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...