FB

Thursday, April 12, 2012

Kenapa gegaran susulan berskala lebih kecil ?


Assalamualaikum ...

amaran tsunami ditarik balik memberikan kelegaan..walaupun Terengganu berkecuali dari merasai gegaran tapi sebelum heboh orang memperkatakan tentang earthquake di Fecebook dan juga mesej rerangkak di TV (baru tau ianya dipanggil mesej rerangkak..^_^) memang kami ada terdengar bunyi yg kuat..umpama bunyi guruh tapi bukan dari langit..bunyi dari bawah tanah..mak yaya dengar..mak mertua pun dengar..yaya pun dengar tetapi ingatkan guruh..setakat bunyi sahaja tiada gegaran...cuaca pun gelap je petang semalam...wafiq pulak siap cakap 'eh..dah gelap malam ke ibu?' terasa heran di hati anak kecil ibu sebabnya masa tu dia masih melayan kartun di TV3 ..rumah yaya tak jauh dari Pantai Batu Buruk..walaupun tak merasa gegaran rasa bimbang tetap ada..


Gambar dirakamkan di perkarangan shoping complex Quensbay Mall, Bayan Baru.

bercakap tentang kenapa gegaran susulan kebiasaannya berskala lebih kecil...

suka yaya nak berkongsi tentang hal ini...gegaran pertama yang menggoncang Acheh semalam dilaporkan berskala 8.9 ritcher sebelum disahkan hanya 8.5 richter selekelegaan ? ialah..dari huru hara..orang di pantai barat semenanjung dah tak keruan perasaan..tapi amaran tsunamai ditarik balik kerana melangkaui waktu jangkaan..ada kelegaan dalam hati... tapi ingatlah (peringatan untuk diri sendiri juga) amaran tsunami boleh ditarik balik, amaran kiamat sedari dahulu (pasti akan berlaku) kenapa masih ramai yang berasa lega dan leka ?

pas itu..dan gegaran susulan pula 8.1 richter..(Setelah terjadi gempa dengan kekuatan 8,5 skala richter dan disusuli dengan gempa dengan kekuatan 6,4 skala ricthter, lalu 6,1 skala richter, kembali Aceh digoncang gempa susulan 8,1 skala richter pda jam 17.43 WIB dengan pusat gempa yang tidak jauh dari pusat gempa semula.- info google)

pernahkah kita berfikir kenapa gegaran susulan kebiasaannnya berskala lebih kecil ?

Allah S.W.T maha pencipta..maha besar..maha agung...hadirnya gempa susulan berskala lebih kecil berfungsi untuk menstabilkan kerak bumi...Ya Allah maha berkuasa ke atas segala kejadian...Hadirnya gempa pertama sebagai peringatan..peringatan terhadap segala kemungkaran di atas muka bumi..agak-agaknya kalau tiada gegaran susulan bagaimana keadaan bumi kita ??? tak stabil ...

''tidaklah bumi bergoncang kerana ada maksiat-maksiat yang dilakukan di atasnya..bumi gementar kerana takut Allah melihatnya'' - Kaab Bin Malik RA








6 comments:

  1. tulaa semalam ble dgr ..memang istighfar banyak2..T_T

    ReplyDelete
  2. yup betul..gegaran susulan adalah untuk menstabilkan kerak bumi.. macam kita jatuhkan pinggan plastik atas lain..mula mula dia jatuh dumm.. lepas tu dia akan bergolek golek sikit sampai berenti terus..

    gegaran susulan masa gempa bumi di fukushima berlarutan selama berhari hari..cecah minggu rasanya..

    ReplyDelete
  3. wida ni x tau cite pon..
    tgk pg ni, ramai pulak cite pasal gempa bumi ni..

    ReplyDelete
  4. Banyak orang yang dapat rasa gegaran kali ini. Harap harap Tsunami tak akan berlaku.

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah.. nsb xda pe2 kecederaan kan..

    ReplyDelete
  6. memang takut .. tapi ramai lagi yg masih bersuka2 .. agaknya kalau berlaku di malaysia barulah ada kesedaran agaknyee huhuhu

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...