Vitamin C + Udang = MATI (Meracun diri sendiri)

Assalamualaikum ...


Kejahilan meracun diri sendiri

Seorang wanita tiba-tiba mati dengan tidak disa...ngka-sangka dengan tanda-tanda pendarahan dari telinga, hidung, mulut & mata. Selepas bedah siasat awal ia disahkan bahawa kematian disebabkan keracunan arsenik.

Dari manakah arsenik yang datang?

Polis melancarkan siasatan secara mendalam dan meluas. Seorang profesor institusi perubatan telah dijemput untuk datang membantu menyelesaikan kes itu.

Profesor dengan berhati-hati melihat kandungan dari < h. Dalam kurang dari setengah jam, misteri itu dapat diselesaikan.

Profesor itu berkata: 'simati tidak membunuh diri atau dibunuh, beliau meninggal dunia akibat kemalangan dari kejahilan!'

Semua orang hairan, mengapa kematian akibat kemalangan dari kejahilan?

Profesor itu menjelaskan: 'arsenik dihasilkan dalam perut si mati.' Si mati yang mengamalkan pengambilan Vitamin C setiap hari, yang dengan sendirinya tidak menjadi masalah.

Masalahnya ialah bahawa dia makan sebahagian besar udang semasa makan malam. Makan udang tidak mendatangkan masalah dan tiada apa yang berlaku kepada keluarganya walaupun mereka telah sama-sama udang. Walau bagaimanapun, pada masa yang sama si mati juga mengambil vitamin C ', itulah yang mendatangkan masalah!

Penyelidik di University of Chicago di Amerika Syarikat, mendapati selepas melalui uji kaji, makanan yang seperti kekerang lembut (shell) mengandungi kepekatan yang lebih tinggi lima sebatian arsenik kalium.

Makanan itu segar dengan sendirinya tidak mempunyai kesan toksik terhadap tubuh manusia.

Walau bagaimanapun, dalam mengambil vitamin C, tindak balas kimia berlaku dan asal unsur-unsur bukan toksik berubah kepada unsur-unsur toksik.

Keracunan arsenik mempunyai peranan magma dan boleh menyebabkan kelumpuhan kepada saluran darah yang kecil. Oleh itu, orang yang mati akibat keracunan arsenik akan menunjukkan tanda-tanda pendarahan dari telinga, hidung, mulut & mata. Oleh itu sebagai langkah berjaga-jaga, JANGAN makan udang apabila mengambil vitamin C '.



dah lama tau tentang pantang nie...cuma ada masanya terlupa...pagi kelmarin yaya mkn vitamin C...tengah hari lunch dgn udang size sederhana (10ekor !) tp syukur alhamdulillah masih panjang umur...cuma ada rasa pening kepala sampai ke malam ... berlanjutan sampai esoknya...tapi still tak terlintas sakit kepala nie mungkin kerana Vitamin C + udang ! sampai la yaya terbaca artikel nie lagi sekali hari nie kat FB... mungkin yaya minum air masak yg banyak membantu meneutralkan toksik dalam badan...(kesimpulan sendiri..)

nampak gayanya lepas nie yaya kena pantang udang dah sebab setiap hari ambil vitamin C dan B Complex...



pssttt....teringin nak makan vitamin E ..tapi apa kan daya ahkak mu ini merancang untuk preggy....dan info tambahan untuk korang vitamin E tak boleh diambil bg mereka yg merancang untuk mengandung ataupun di awal kehamilan sebab kadar antioksidan yang agak tinggi..dikhuatiri si ibu akan mengalami risiko keguguran. Biasanya diawal kehamilan, imunisasi ibu memang rendah kerana hendak memberi laluan bayi membesar dalam rahim si ibu. Pengambilan vitamin yang meningkatkan antioksida boleh memberi risiko keguguran pada janin tadi. Maka, vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya dihentikan sebaik sahaja mengetahui si ibu telah mengandung.
jd kesimpulannya :

1) jgn makan udang sekiranya mengambil vitamin C !


2) jgn ambil vitamin E sekiranya merancang utk hamil ataupun dah hamil !






EDIT :

Arsenik. Arsenik ni jika diperhatikan di periodic table bawah ni, ianya berada pada group yang ke 15. Maksudnya Arsenik ni merupakan sejenis element.

Seperti apa yang kita pelajari pada Kimia di tingkatan 4, pengertian elament ialah;

An element or chemical element is the simplest form of matter in that it cannot be further broken down using any chemical means.



Maksudnya, Arsenik merupakan sejenis element.Element tidak boleh terbentuk oleh dua benda ataupun lebih, kerana iannya telah pun berada dalam bentuk yang paling ringkas.

Sama jugalah dengan emas iaitu aurum. Emas tidak akan terbentuk oleh gabungan dua bahan atau lebih. Manatahu lepas ni keluar pula artikel keracunan emas gara-gara makan Ayam panggang dan Vitamin  C. Siapa tahu kan. :)
sumber : http://busuk.org/ping/view/78098



banyak fakta pulak kan...mana satu boleh percaya ntah...tp dah ada kekeliruan macam nie...hati hati sajalah bila makan udang dan vitamin C...






8 Comments

Terima kasih sudi baca. Komen membina sangat dihargai. Komen yang mengandungi 'link', menggunakan unknown profile tidak akan disiarkan. Harap maklum.

  1. kalau makan udang ngan air oren cmner ek?? bukan oren ada vitamin c ke ?

    huhu

    ReplyDelete
  2. Pernah baca tentang ini... memang bahaya laa kan...

    Ini yang kita tahu... tak tau lain dari ini ada lagi tak..

    Takut juga.. Kena pada diri sendiri tak kisah... Takut kena pada orang yang kita sayang....

    ReplyDelete
  3. :) sbnrnya cerita ni dah lama..zaman suka emel fowed2 dulu..thn 2001 rsnya..baru2 ni je heboh d fb...

    personal opinion saya, tak percaya..sebab kalau betul dan sejak 2001 kenapa org tak buat pengumuman apa2 kan..sbb saya tak puas ati saya terus tanya kwn saya pharmacist..as per him, no such thing...boleh je mkn..

    saya pulak kerja d hotel...so mmg hari2 tgk org mkn segala jenis udang dan order fresh orange.. :)

    lagipun ikut jadual element tu pun dah ada bukti dah...arsenik tak perlu di'provoke' oleh mana2 agent utk bertindak ;)

    just my thoughts lah..hehe..nasihat saya kalau mkn, mkn lah bersederhana..kalau lebih2 makanan yg paling bgus pun jd tak bagus :)

    ReplyDelete
  4. kalau da mkn mcm mana ni?? adui.tahu x sapa2 mcmna nk buang arsenik 2??!!!!!

    ReplyDelete
  5. vitamin c organik,pure marine collagen,PF vitamin,,harga daboomm..nak cantik ..?jom jenguk sini..?

    ReplyDelete
  6. Salam you all boleh ambil vitamin secara sihat untuk kesuburan, kulit cantik, kurus dengan sihat, dengan produk shaklee!Saya akan sentiasa guide anda untuk kesan yang terbaik. Saya akan bersedia memberi free consultation untuk anda! SMS/WHATSAPP 0132704742 ;)

    Bagi yg nak tambah pendapatan 4-5 angka sebulan bersama shaklee boleh contact saya juga. Saya akan guide anda sampai mencapai angka tersebut setiap bulan! =D

    ReplyDelete
  7. udang je ke kalo makanan seafood len mcm mana pulak

    ReplyDelete
Post a Comment
Previous Post Next Post