Sunday, January 29, 2012

Siakap 3 Rasa

Assalamualaikum....

Up resepi siakap 3 rasa buat semalam...makan 3 rasa nie mmg menyelerakan..rasa pedas masam manis tu mmg tak mampu tekak nie nak tolak..tak de selera pun tiba-tiba boleh jadi berselera...hehe..tapi yaya bukan pro sangat pun..tersangat tak pandai sebenarnya...resepi nie ikut cara mak yaya...resepi biasa yang istimewa bagiku..hehe...





Bahan-bahan :
  • 1 ekor ikan siakap
  • 3 ulas bawang putih - dadu
  • 1/2 biji bawang besar - dadu
  • 1/2 biji tomato - dadu
  • 10 biji cili padi - hiris nipis2
  • sedikit nenas - dadu - xletak sebab xde stok
  • 5 sudu besar sos tomato
  • 5 sudu besar sos cili
  • 2 sudu besar sos tiram
  • gula dan garam secukupnya
  • sedikit cuka

Cara-cara :

  • Bersih ikan (buang sisik dan basuh dengan air asam jawa)..kemudian perap ikan bersama garam halus,cuka,serbuk lada sulah dan ajinamoto kalau suka..perap dalam 10 minit..gorang ikan dlm minyak panas..
  • Tumis bawang putih, bawang besar. masukkan cili padi dan semua bahan2 lain..rasa la ikut sedap anak tekak masing-masing.
  • kuah 3 rasa tu boleh la dicurahkan ke atas ikan siakap goreng..siap!




selamat mencuba....


kalau suka entri nie boleh klik LIKE untuk share di FB..

6 comments:

  1. wooo, sedap ni..bak cikit.cik bhulat xpandai masak sgt

    ReplyDelete
  2. ermm..sedapnye..siakap mmg ohsem!huhu.yayansmum pn dh pnh masak 3 rasa...suke sgt.hehe

    ReplyDelete
  3. sedappnya...my febrat neh..

    tapi tu la..xpndai masak gak.kena belajar neh..ehhehe

    ReplyDelete
  4. akakni kalau takde nenas terus tak masakler kot.. terukkan padahal boleh jerkan.. sebab dah nama tiga rasakan mesti ada tuler akak fikirkan...

    ReplyDelete
  5. x pernah try msk 3 rasa ni..biasa makan kedai jer

    simple jer caranya yer..ingatkan susah

    ReplyDelete
  6. sedap..tak pernah buat kt rumah..selalu makan kt kedai je.hehe

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...