FB

Saturday, October 29, 2011

Layan Piala Malaysia Sambil Nikmati Hidangan Paling Koman !

Assalamualaikum ...

 pemain harapan kami malam nie...manaf mamat..menangis anak ibu bila manaf dukung...



Terengganu VS negeri Sembilan ... gamat rumah yaya nie...terutamanya mok yaya..suara dia paling kuat..bisa bikin jantungku berdegup laju !..hahahaha... elok sangat la malam nie..adik ipar pun aa kat rumah..orang nogori tu..haha...meh kita beradu suara dengan pasukan pilihan..hihih!

sambil layan bola..makanan kena ada..budak2 kat nie td siap beli junk food lagi..tp cepat benar dorang makan..bola baru mukadimmah tp kudap-kedapan dah habis..hoho..so next menu is...



orabg bandar cakap cekodok or jemput2..tp kami org kampung sebut 'jepput' .. boleh la dari tengok tv xde makanan ka..dulu masa arwah ayah masih ada kalau time final terengganu yg main mok siap buat mee rebus..memang meriah kami layan bola..mlm nie layan jepput sajer laa...^^


ok la...jom sambung layan bola ...tak kira siapa menang siapa kalah..kita 1 Malaysia ^^ .....



Friday, October 28, 2011

Resepi : Home Made Nugget

Assalamualaikum ....


1st time try buat nugget sendiri .. bila tegok LM buat rasa cuba nak buat juga..senang saja rupanya..mudah dan pantas..... yaya guna 3 potong ayam bahagian dada..dapatlah sepiring bawah nie..serbuk roti tak de..(tak pernah beli pun sebenarnya ^^) ... so ganti kan serbuk roti tu dengan nestum yg dikisar halus....

next time nak buat lagi..nak tambahkan dengan carrot n kentang...mesti lagi sedap nih....



Thanks LM for the recipe!!!

sumber : Lydia Miza

Resipe kali ni ...

900 gram dada ayam dikisar
1/2 sudu kecil garam
secubit lada hitam
serbuk roti/cornflakes kisar/oat kisar
telur2 biji dipukul


Cara : Dada ayam dikisar , di gaul bersama garam dan lada hitam . Bentukkan dan salut bersama serbuk roti/serbuk cornflakes . Salut pula dengan telur yang sudah dipukul dan salut lagi sekali dengan serbuk roti . Sedia untuk di frozenkan . Ayam itu tak perlu direbus dulu ye kawan - kawan ...selamat mencuba .



Thursday, October 27, 2011

Bertambah Seorang Lagi Umat Nabi Muhammad S.A.W ..

Assalamualaikum ....

dah tengok entri sebelum??..(entri hadiah untuk baby..)yaya dah dapat anak sedara..my 1st anak sedara...boy jugak..boleh Wafiq buat kawan... kat entri nie pulak yaya ade cerita yaya teman adik gi hospital..kul12 t/hari masuk bilik materniti tu..dekat pukul 6.30 petang baru dapat jumpa doktor...hoho..tensi je kan dengar cerita..

sempat yaya balik rumah terbungkam tidur..6.30 ptg adik hantar mesej mintak hantar beg baby..kena admitted sebab air ketuban makin kurang..so kena masuk ubat bg sakit..kira paksa bersalin la...esoknya baru masuk ubat..lepas tu baru rasa sakit...doc ckp kena sampai 3 kali bg ubat dlm 3 hari (sehari sekali) so kalau hari ke 4 still rasa tak sakit kena c-sect la jawabnya..tp bergantung keadaan baby jugak..tapi adik yaya 1st masuk ubat terus rasa sakit....jalan pun dah buka ..9 pg esoknya dah masuk labour room...tapi nak menunggu 10 cm tu lama jugak...last lepas Asar terus masuk operate room..sbb baby ada masalah jantung berdegup laju..(now dah stabil...)



 haha..ai tunjuk pic nie dulu...suka..comel...nampak tak bear comel tu ? ^^ nie baru lepas operate..

second day baru dapat jumpa baby..baby kena duk wad lain sebab masalah jantung laju tu....


 olololo...baby shomelll.....2.7+ kg only....pic in second day..pic 1st day xde..huhu..doc n nurse tak bg ambik gambar baby...duk kat wad lain lg masa tu..huhu..




 auntie merasa nak dukung baby...hihi..Wafiq dulu rasa cam semangat semacam je bila dukung..ye lah..wafiq 3.6+ kg.. tp ringan2 nie best dukung...tak terasa cam dukung baby pun... tangan pun tak cepat lenguh ... ^^




 time makan malam...nk jugak snap pic nie..hihi..tak suka makanan hospital!! haha.. tapi bubur tu wat yaya terliur ..




haaa...nie pic semalam..tengah hari dah dapat balik rumah..belum pandai menyusu badan..terpaksa pam n bagi guna sudu..gigih mak yaya suap susu..laju pulak budak kecik tu menghirup susu tu ...kejap2 lapar..kejap2 lapar..sampai jari kita pun budak kecik nie nak makan..hihi...sekali bg 2 oz sekejap je boleh habis...  tak lama lepas tu nak susu lagi...huhu...




 muka kekenyangan ... tidur akhirnya ... pandangan mata yaya..(cewah) macam ada tanda2 untuk jaundice bila tengok muka baby..tapi harap2 tak la ...nie pun ada selsema sikit..agaknya kat hospital duk dlm aircond..sejuk...



gambar nie pun harus upload sini...haha..panjang je jari jemari budak nie....


semalam masa baby sampai rumah kemain excited lagi Wafiq..tapi yaya tak bg Wafiq pegang sebab kuku Wafiq panjang...susah nak potong kuku budak Wafiq tu..sebelum baby sampai dah ajak potong kuku..tapi wafiq tak nak..kita cakap kuku dah macam kuku hantu..boleh pulak dia menjawab..'bukan..bukan kuku hantu..kuku wafiq panjang je...' alahai......

tapi lepas tak kasi pegang baby tu terus nak potong kuku...diam dan rela je ..hahah...

dan Wafiq tersangatlah behave..cakap pun slow2 aje..takut baby jaga dari tdo...hihi....pandai anak ibu...






nota kechik : nie entri kenangan......






Untuk Baby

Assalamualaikum ...


sehelai kemeja ... ... dlm gambar nampak besar padahal kecik molek aje..4 5 bulan dah bolah pakai ...


stokin...ada tujuh helai semuanya...boleh pakai sehelai sehari..hihi..nie dah boleh pakai terus..sebab sizenya kecik aje..0-6 bulan ..dulu masa Wafiq baby sempat sekali je merasa pakai stokin nie sebab kaki besar..betis pun besar...berbekas betis dia...huhu...


baby kecik ... nie je yg mak long auntie boleh beli...gaji esok baru dapat ... next time la mak long auntie bg hadiah yang grand sikit yer... ^^ lagi pun pra kelahiran kamu dah banyak mak long auntie bagi hadiah...hihihi....






nota kechikk : yeay !!! dapat anak sedara !!!!









Wednesday, October 26, 2011

WW : Jangan Pentingkan Diri ! Kan Dah Mengamuk 'Ayam' Tu....









Pictures Credit to Oh! Tidak

'Like' entri nie kalau suka...^^



Tuesday, October 25, 2011

THANKS

Assalamualaikum ...


last saturday..kitorg ada terima parcel ... parcel kecik aje....


ouch...the parcel under his name! - mr.tmfs- of course sure itu kepunyaan dia....lg pula dia selalu order barang..beli itu beli ini online...tapi semua barang keje dia... but when the parcel handed to me...hohoho...what it mean ?? ai dah boleh agak..... ^^



bila bukak je parcel...jeng jeng jeng ...haha... MISTINE BB CREAM ... i like ..thanks dear ...


mr.tmfs pun tak berteka teki mana..bila yaya nk bukak je boleh dia cakap 'ambil gambar dulu la'...kalau ambil gambar apa maknanya ?? nak suruh hapdet kat blog la tu..kalau ikutkan tak berapa nak rajin nak buat entri nie..hhahaha..kejam! tapi kan pendam perasaan pulak suami daku saban hari menunggu daku buat entri nie..hihi...jgn marah ye bang...^^









Jangan Makan! Bahaya!


Assalamualaikum ...


Bila saja Wafiq nampak mak alangnya makan nie ... makanan tak luput dek zaman tak lekang dek hujan ... kehkeh!


ada sesiapa tak pernah makan ??? respect la ... hihi....  ai suka yg hijau tu...^^



bila wafiq tengok alang dia makan terus je dia membulat mata sambil cakap :


'' Alang....jangan makan ! bahaya ! bahaya bahaya bahaya bahaya bahaya !!!! ... nak sikit ''



hahah...tergelak kami sekeluarga dengar dia cakap..punyalah cakap 'bahaya' tu banyak kali lepas tu boleh la mintak sikit...hhaha...tapi Wafiq mintak-mintak manja je ...dia tak mengamuk nak pun..sebab kat tangan dia dah ada eskrem cornetto! ^^




'Like' kalo suka entri nie...^^


Sunday, October 23, 2011

Ateh ada 'belon besor' , Wafiq ada 'belon kecik'

Assalamualaikum...

Boleh tahan menunggu kat klinik kesihatan hiliran..kepuar rumah pun dah 8 lebih..padan la menunggu lama..ramai betul org dtg cek perut..ada rasa jeles di situ duk tengok org bawak perut terboyot-boyot..terkengkang-kengkang...

Rindu betul dgn suasana kat kpinik obu dan anak ini..haih..bila boleh merasa buat kali kedua nie..Ya Allah..sesungguhnya hamba Mu ini dah bersedia untung timang cahaya mata ke dua..permudahkan lah rezeki zuriat ke atas ku Ya Allah..amin...^^

nie yaya teman adik yaya..baru sampai trg semalam..so register kat sini dulu..senang nanti nk guna khidmat JM ..

Lps nie nk kena teman dia HSNZ pulak..ada masalah air ketuban..tak sampai paras yang sepatutnya..adik yaya nie jangkanya 1/11 .. Date scan due esok..

Time wafiq main perutateh dia boleh dia cakap ateh ada belon besor,wafiq ada belon kecik..hahah tergelak yaya! Wafiq letak telinga dia kat perut ateh..lepas tu boleh dia wafiq cakap 'wonderpets nyanyi dlm nie!'... Hahha...alahai anak ibu....wafiq nak adik ye? ^^

Sent from Samsung Mobile

Saturday, October 22, 2011

Kesan negatif tampar muka budak

 
SAYA tergerak untuk menulis berkenaan kesan menampar muka kanak-kanak sama ada anak kita ataupun murid sekolah. Kita mungkin menganggap menampar adalah tindakan yang tidak serius dan bukanlah isu besar, malah kita sendiri pun pernah ditampar pada satu ketika dulu.

Bagaimanapun tahukah perbuatan menampar itu boleh memberi kecederaan serius terutama ke atas kanak-kanak. Dari sudut perubatan, kita mengetahui kanak-kanak mempunyai organ yang masih berkembang dalam menjalani proses tumbesaran.
Organ ini juga rapuh, mudah cedera dan berpotensi menghadapi masalah kesan negatif jangka panjang. Organ di bahagian muka seperti mata, telinga, mulut, lidah, saraf tunjang leher dan juga otak ialah organ penting yang berpotensi tercedera jika bahagian muka dan kepala dijadikan tempat membuat pukulan atau tamparan.
Jika kita membaca mengenai kesan kecederaan muka dan kepala terutama ke atas kanak-kanak yang didera, kita dapati kebanyakan kecederaan disebabkan tindakan menampar ataupun menumbuk di bahagian muka.

Orang yang menampar mungkin memakai cincin atau gelang dan kesan yang diakibatkan oleh tangan ini tentu sekali lebih serius. Apabila melakukan tamparan terutama di dalam keadaan emosi yang tidak terkawal, kita tidak dapat mengawal dan menentukan dengan tepat bahagian muka yang terkena tamparan.

Ini menyebabkan tamparan bahagian muka kadangkala boleh terkena leher, mata dan telinga. Tamparan yang kuat ke bahagian kepala boleh mencederakan tulang leher dan saraf tunjang kerana anjakan kepala yang mendadak dan cepat.

Anjakan cepat bahagian kepala ini juga boleh menggoncang otak dan ini boleh memecahkan salur darah, mengoyak selaput otak dan boleh berlaku pendarahan otak.
Pada waktu sama jika kepala terhentak ke dinding atau benda keras akibat momentum pergerakan kepala ketika ditampar, kecederaan yang berlaku boleh menjadi lebih serius dan mungkin boleh mengancam nyawa.

Jika tamparan tepat pada cuping telinga dan menutup lubang telinga, maka tekanan kuat akan disalurkan ke dalam rongga telinga dan sampai ke gegendang, gegendang telinga boleh pecah dan ini akan menyebabkan gangguan pendengaran yang kekal jika ia serius dan tidak dirawat dengan cepat.

Sebenarnya banyak lagi kesan fizikal akibat tamparan seperti lebam, bibir pecah, gigi patah dan lain-lain lagi. Apa yang penting ialah menampar bukan perbuatan yang boleh dipandang ringan lebih-lebih lagi jika ia digunakan sebagai kaedah untuk menghukum.

Di samping kesan fizikal yang dialami oleh kanak-kanak atau pelajar yang ditampar, kesan psikologi ialah salah satu akibat yang tidak kurang seriusnya.

Menampar dikatakan satu kaedah yang boleh menjatuhkan maruah seseorang lebih-lebih lagi jika ia dilakukan di hadapan khalayak. Saya menyeru kepada semua pihak supaya mengelakkan diri daripada menggunakan tamparan muka sebagai kaedah menghukum.

Kesimpulannya, apabila kita menghukum terutama ke atas anak-anak atau pelajar, hukumlah dengan kaedah sesuai serta berhikmah dengan tujuan mendidik dan penuh kasih sayang supaya ia dapat menjadi pengajaran berguna dan bertujuan menjadikan mereka seorang insan yang lebih baik di masa hadapan.

DR MOHD RUSHDAN MD NOOR,
Hospital Sultanah Bahiyah,
Alor Setar, Kedah.



Sumber : Berita Harian








Lupa selawat, abai ibu bapa termasuk dalam golongan rugi


Oleh Ahmad Sabki Mohd Tahir

2011/10/22

ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: "Ketahuilah, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurauan, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam menambah kekayaan dan anak keturunan. Dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu." (Surah Al-Hadid, ayat 20)

Walaupun manusia tahu dunia yang sementara ini penuh dengan tipu daya syaitan, namun sudah menjadi kelaziman mereka cenderung kepada hal keduniaan dan berlumba memilikinya. Sebilangan kecil saja berjaya melawan godaan nafsu dan mengetepikan pujukan syaitan.


Hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Ahmad, dinyatakan ada tiga golongan manusia yang kecewa dan rugi ketika hidup di dunia, pertama, mereka yang apabila nama Baginda disebut tidak mengucap selawat.


Golongan kedua yang kecewa dan rugi apabila berkesempatan hidup bersama kedua-dua orang tuanya, tapi tidak sampai mampu masuk syurga dan ketiga, mereka yang berkesempatan hidup pada Ramadan tapi dosanya tidak terampunkan.

Begitu jadinya apabila kesempatan yang diberikan Allah kepada manusia semasa hidupnya tidak dimanfaatkan sebaik-baiknya.

Contohnya, golongan pertama, alangkah mudahnya untuk mendapat pahala tetapi kerana tidak tahu atau sengaja mengingkarinya, maka hidup kecewa dan rugi. Sukar sangatkah untuk berselawat kepada Rasulullah SAW.

Dinyatakan dalam hadis Rasulullah SAW, barang siapa yang membaca selawat saat disebut nama Nabi Muhammad, maka pahala dan syafaat daripadanya.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Orang yang berilmu pasti tahu bahawa kelak nanti di akhirat ada suatu masa di mana semua manusia akan mencari syafaat Nabi Muhammad. Orang yang terbiasa membaca dan memperbanyak selawat kepada Rasulullah pada masa hidupnya tentu akan mendapat keutamaan atas syafaatnya. Orang yang tidak berilmu tidak memahami hal itu sehingga mereka lalai dan tidak melakukannya.”

Berbakti kepada kedua-dua orang tua dengan menjaga makan minumnya, tidak menyakiti hatinya serta mengambil berat kebajikannya adalah peluang tidak harus dipersiakan anak kerana ganjaran yang dijanjikan Allah adalah syurga.

Akan tetapi masih ada anak yang tidak mengambil kesempatan berharga ini ketika kedua-dua orang tuanya masih ada. Banyak laporan mengenai ibu bapa yang disisih, ditinggal serta dihantar anak mereka ke rumah orang tua.

Bagi mereka yang masih mempunyai ibu bapa, ambillah peluang keemasan yang ada ini untuk berbakti kepada mereka. Lakukanlah seikhlas hati.

Firman Allah yang bermaksud: “Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang antara keduanya atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam peliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan ‘ah’ dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.” (Surah Al-Isra’, ayat 23)

Dicatatkan dalam sejarah bahawa Allah berwasiat kepada Saad bin Abi Waqqash supaya berbuat baik kepada ibunya, meskipun ibunya kafir kepada-Nya. Firman-Nya yang bermaksud: “Dan Kami wajibkan kepada manusia (berbuat) kebaikan kepada kedua orang tuanya.” (Surah Al-Ankabut, ayat 8)

Golongan ketiga yang kecewa dan rugi ialah mereka yang tidak merebut peluang memohon keampunan Allah pada Ramadan yang Allah buka seluas-luasnya rahmat, keampunan serta terlepas dari api neraka.

Diriwayatkan oleh Bukhari, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Barang siapa berpuasa Ramadan dengan keimanan dan mengharapkan pahala (keredaan) Allah, maka diampuni dosanya yang terdahulu.”

Terserahlah kepada kita sama ada ingin memanfaatkan peluang yang dibuka oleh Allah ini ataupun mensia-siakannya.
 
 
Sumber : Berita Harian
 
 
 
 
 
 
 

Tanggungjawab

Assalamualaikum ....

Mata belum mengantuk...wafiq pulak baru tertidur...jenuh jugak nak bg dia tidur.. mula2 dia mintak bacakan buku kisah ayam dengan musang..baru masuk page 2 wafiq dah bg tau ending..hhaha..dia dah hafal dah citer tu macam mana..pastu mintak buku kisah ayam dengan helang..tapi buku tu ada kat rumah tok ma..so cancell.hihi..then mintak ibu dia nie nie nyanyikan lagu dalam citer Geng upin ipin tu...ala lagu...'tanam-tanam ubi..tak perlu dibaja...orang berbudi..kita berbahasa....lalalla...' tapi makin cerah pulak mata dia..tak jadi macam nie..terus ku nyanyi lagu ABC rentak paling slow....kehkeh..rasanya kalau bilang yaya repeat lebih 15 kali baru dia tidur...alahai anak ibu...susah betul nak  tidur...

tengah2 malam nie entri ringkas2 aje la ye..malas la nak tepek2 gambo ..hihi...dah lama yaya nak kongsi info nie..baca kat majalah solusi...Ianya pada asalnya dalam bentuk jadual..tapi tak pe...yaya derhakakan sikit cara penyampaian tu...

Ianya berkenaan PERKARA YANG DILAKUKAN KEPADA IBU BAPA ...sekarang kita nak checklist tanggungjawab kita kepada ibu dan bapa kita ..

  1. mendoakan ibu bapa
  2. menziarahi mereka di kampung
  3. menghantar duit belanja
  4. menyediakan kos rawatan
  5. menghubungi mereka untuk bertanya khabar
  6. memberi hadiah
  7. mengingati perkara penting dan memberi ucapan kepada mereka


Adakah kita dah buat semua perkara di atas ? kalau dah buat kekerapannya pulak macam mana..konsisten ke tak ? kalau tak pernah buat kenapa pula ? mesti bersebab kan ....

sesibuk manapun kita jgn sekali dilupa pada mak dan ayah..sekaya manapun ibu dan bapa kita jgn lupa tanggungjawab kita pada mereka...kalau kewangan kita tak mengizinkan untuk kita beri pada mereka ingat lah sekecil manapun kebaikan kita pada mereka walaupun hanya sekadar peluk cium tersangatlah mereka hargai...hargai lah mereka sementara mereka masih ada...











Thursday, October 20, 2011

Nampak Bambam Je ...

Assalamualaikum ....

Gambar semalam..gambar blur aje..wafiq tak reti nak diam sungguh..susah nak snap pic dia ....cuba tengok rambut depan Wafiq...aki dah potong pendek...hihi....menyerlahkan muka wafiq yang bolatt lagi tembamm bam bam! yaya sebenarnya suka tengok anak rambut panjang..tapi kalau potong pendek xpe je..boleh aje...



bergelak ketawa kat atas meja makan...korang perasan tak almari belakang wafiq tu..tu antara sebahagian mainan mr.tmfs..mainan si ayah bukannya si anak...hohoho.... dulu adalah Wafiq geram sekejap dengan toys ayah dia tu tapi dia mintak pun ayah dia tak kan bagi punya..mahal tuuu...bila dia dah besar sikit nie langsung dia tak heran dengan mainan tu semua..Wafiq buat tak nampak je...hihi..agaknya dia dah paham kalau dia mengamuk mmg tak kan dapat...



owhhh...tembammnya pipi anak ibu ...bahagian belakang rambut belum sempat proses lagi ...



pic before potong rambut...which style is better ???


Ajaib ... Ajaib ...

Assalamualaikum ...

tak tau ape motif benda alah nie..ingatkan tempat letak periuk panas...aish..tak mungkin la...berukir bagai...comey benor ! tak kan la nak buat pelapik letak kat dapur....hmm...



 eh! boleh main pusing2 benda nie rupanya....ape ke benda nie..mok yaya bg masa 10 saat suruh teka ape ke benda nie...haih mok nie...berteka teki pulok....tapi yg nyata lagi pasti yaya dah lepasi timing dia..tanpa jawapan....hoho....tak suka la main teka teki gini...



akhirnya...mok sendiri terpaksa jawab teka teki ..haha.. anak dia dah blur....bekas hiasan rupanya...boleh letak atas meja makan....letak buah-buahan plastik pun ok jugak kan...^^ sure nanti ada yg tanya beli kat mana...baik inform awal2..haha...nie ada orang jual dari rumah ke rumah..RM 15.00 saje..murah la pulak..hihi....













Bermimpi... Apa Maknanya?

Assalamualaikum ...

Gerun wei bila ingat mimpi semalam..err..bukan semalam la..pg tadi..sebab pukul 3 tu bangun pergi toilet..lepas tu sambung tidur..agaknya dalam pukul 5 macam tu la mimpi tu mai menjelma dalam tidur..


dulu agak kerap mimpi tsunami..yang sebelum nie agak jelas keadaan semasa dan selepas tsunami..tapi mimpi kali nie lain sikit..mimpi dapat amaran tsunami...semua kena arah berpindah..tapi dalam pada amaran tu 2 kali jugak nampak air laut naik ke darat..


orang lain duk kalut ambik barang penting..tapi daku nie kalutnya pelik sikit..mr.tmfs tak nampak pulak muka dia dalam mimpi nie..mula2 tu yaya ambik beberapa pasang je baju wafiq..baru nak keluar rumah rasa macam tak cukup..lepas tu gi ambik sikit lagi..pampers lak 1st tu ambik 2 keping je..lepas tu rasa tak cukup..yaya ambik lagi..ape daa...yaya duk fikir pasal wafiq je....perabih masa gitu je...ape laa...


korang pernah mimpi pasal tsunami..aishh..yaya selalu jugak..org kata kalau mimpi bab2 air nie ada rezeki nak dekat dengan kita..ye ke? ke salah ?











Wednesday, October 19, 2011

Aku Dan Mereka

Assalamualaikum ....





Pengalaman 1 :

Sedih rasanya bila dapat tahu perihal seorang sahabat..yaya kategori dia sebagai sahabat ye..bukan kawan..kawan rapat pun bukan..sebabnya kami berdua teramat rapat..persahabatan selama 3 tahun pertama mmg banyak teruji..saling menghormati..saling menasihati...

Sekarang dia sedang sakit..sakit tak menentu..ada masanya sihat..dan ada masanya dia sakit..ntah apa penyakit pun tak tau..tiba2 je leher dia akan rasa panas dan gatal2..leher dia akan jadi serupa katak gomok..membesar...terpaksa cuti emergency..keje pun terpaksa on off..nasib baik bos memahami..bila leher dia dh ok boleh dtg keje tp kesan menggeleber tu tetap ada...nasib pakai tudung..boleh la cover leher dia tu..

Dulu..hampir saban hari kami ke hulu ke hilir bersama..kawan yaya nie jenis mulut cepat sikit..mmg dia ada kuasa nak tegur orang bawahan..mmg dia tegur org yg semamangnya buat salah tp caranya saja yang tak kena..rasanya semua org takut dia..depan berkawan belakang mengutuk dia ..cuma yaya je buat berani tegur dia..baru je dia start nk marh staff time meronda yaya dh tegur dia..mintak dia jgn marah depan org ramai..ada baiknya panggil masuk bilik je..beratus kali jugak rasanya ayat macam tu keluar dari mulut yay nie..haha.

Yaya selalu jugak marah dia..tak berkenan dgn sikap dia yg lepas mulut tu..tp disebabkan ikatan sahabat kami kuat..walaupun dia selalu jugak terasa hati dgn yaya tp dia tak simpan dlm hati..sebabnya yaya tau dia fikir balik apa yg yaya kata..dan rasanya cuma yaya je yg berani tegur dia..hihi...dia garang oiiii....
Tp bila yaya dah pilih cabang lain..tinggal dia seorang...tak de sape lagi yang berani tegur dia tatkala dia start nk marah org..tak de sape yang berani nk nasihat dia.....hati dia sangat baik tp mulut dia saja yang tak leh nk tahan..bukannya dia sebut perkataan tak elok tp dia menegur kesalahan staff dia depan staff lain..
Sedih yaya tau dia sakit...org kata terkena buatan..entah la...

Pengalaman 2 :

Apa guna berkawan kalau tak menegur kesilapn kawan? Apa guna berkawan kalau depan bermuka2 belakang mengata? Apa guna berkawan kalau tak sayang kawan? Apa guna berkawan kalau sanggup tengok kawan buat salah?

Tp sekarang dah tak boleh pakai semua tu..Tak payahla kita berlagak baik nak nasihatkan kawan...tak payahla kita menyibuk nak tunaikan tanggungjawab sebagai seorang kawan..penerimaan org cerdik pandai lg pintar cukup berbeza.. Ditegur dikatanya kita menyibuk...disuruhnya kita cermin balik diri kita... Kalau betul kita pun ada buat silap kenapa tak tegur dulu? Mungkin dia tak anggap kita kawan sebab tu apa faedahnya dia nak ambil peduli pasal kita kalau kita buat silap kan. Tapi kita yang anggap dia kawan nie gatal mulut menegur kesilapan dia....

Baru kenal siapa lawan siapa kawan...nak memaafkan pun rasa tak ikhlas apatah lg untuk berkawan semula...


Kesimpulan dari pengalaman :

1) sangat senang mencari kawan tp sangat susah mencari sahabat..

2) kalau sayang sahabat , sahabat akan saling nasihat menasihati

3) kalau sayang kawan jangan ringan mulut pergi tegur kesalahan mereka sebab kawan bila-bila mase je dorang akan transform jd musuh...hihi...

4) kalau tak nak kawan korang jd musuh korang perlu ada telinga yg kebal..hati yang keras...sebab bila orang lain mengutuk mengata kawan korang, korang tak kan rasa hape pun..tak perlu ambik fedulikk!!! tapi kalau korang bersahabat itu menjadi tanggungjawab utk saling menegur...



nota : teramat susah nak memahami makhluk bernama kawan nie...nampaknya daku kena start practise 'kau kau , aku aku' dengan mereka-mereka ini... kau buat hal kau..aku buat hal aku.... erkkk boleh ke gitu ?





Wafiq Pun Nak Main Angry Birds Jugak....

Assalamualaikum ...



Senyap2 dia main game nie...yaya pulak curi2 ambik video..hihi...



ada tak budak tak suka angry birds ??? wafiq tengok ayah dia main... ayah dia dah khatam lama dah main tiga2 jenis angry birds tu..nie turn si anak pulak...

nasib la Wafiq nie boleh control lagi bila ngadap PC nie..bila dia suruh bukak game yaya bantai bukak Paint main lukis-lukis...nasib tak mengamuk...hihi..

mr.tmfs pun dah tak letak shortcut game nie kat desktop sebab Wafiq dah pandai cari, klik n main sorang-sorang...tapi masalahnya minggu lepas yaya dah tertidur kat depan tv...mr.tmfs pun...dah lewat pun..dah pukul 11 lebih..wafiq pulak masuk bilik tok ma..yaya ingat dia tidur situ...tp tak lama lepas tu dia keluar balik..tok ma dia ingatkan dia pergi kat yaya tapi rupanya senyap2 dia gi main komputer aki dia..main angry birds sorang2...haha...

tapi yg buat yaya heran + ajaib dia jumpa cari game angry birds tu..padahal takde shortcut dah kat desktop tu...haih...main klik2 aje dia tu..tak takut langsung..kalau zaman yaya dulu mula2 belajar komputer tu bukan main takut lagi nak klik sesuka hati..takut jahanam komputer! hihi.... tapi wafiq cuma berani main PC aki dia je..PC ayah dia tau pulak dia takut...kihkih...



nota tak berkaitan ^^ : semalam masa yaya tidur Wafiq guna handphone yaya call Pak Uda dia...padahal dah lock handphone tu..reti jer dia bukak..agaknya selalu perhati yaya kut.. alahai...15 minit jugak dia bergayut dengan Pak Uda dia tu...lepas tu dia call mak yaya pulak...nasib dia call yang ade caller image je..yaya pulak nasib jugak just set caller image for family and close friend only..wafiq oo wafiq....nasib bill hp ibu nie ofis bayar nak oiii...tu bab bill.. kalau dia ter'call' bapak director tak ke parah ??? tak dapat bayangkan apa yang disembangnya...haha....





Tuesday, October 18, 2011

Kek Batik Lagi

Assalamualaikum ...

Petang semalam balik je dari ofis singgah rumah mak kejap... pastu balik rumah mertua...yaya kan weekdays duk rumah mertua..nasib tak jauh mana..Kg Nibong dengan Durian Burung tu tak la jauh sangat..tu la untungnya dapat jodoh dekat2 nie..hihi..tempat keje yaya pulak tengah-tengah...untung ahkak...hihi...

sampai je rumah mertua..tukar baju terus buat kek batik..mr.tmfs dah seminggu lebih mintak kek batik..weekend baru nie projek kuih kukus bawabg goreng tu...so petang semalam buat jugak la kek batik tu utk dia..nasib senang nak buat...

elok je kek tu dipenyekkan dalam loyang terus azan magrib...time to buka puasa la pulak...duk rumah mertua tak gaduh sangat la balik nak masak..mak mertua yaya dah siap masak...sonang den ^^


yg nie tapau nak bawak ofis...

kek batik ku tak comel mana..tetapi tetap diidam suami ^^ teringat revolusi kek batik..kalau dulu buat lapis demi lapis..susun biskut cantik2..pastu letak coklat cair...lepas tu susun biskut lagi...ulang2 proses tu sampai biskut dengan coklat cair tu abis...sekarang makin senang buat biskut nie..semua campak masuk kuali...lepas tu masuk loyang..sejukkan...

nak tau cara yaya buat ?

mai nak ajar resepi kek batik paling ringkas..(kalau korang tau ada lagi cara paling ringkas sila inform ye ^^)

Bahan2:

3/4 butter 250 gm
1/2 cawan milo
1/2 cawan serbuk koko
1 tin susu pekat..kalau yg besar guna 3/4 je
1 biji telur
1 paket biskut - dipatahkan ..

Cara :
- masukkan semua dalam kuali..pastu masukkan biskut..kalau suka lepas tutup api tu boleh masukkan 1 cawan nestum...(makin sedap kalau tambah nestum ...)...letak semua dalam loyang dan sejukkan dlm peti ais..siap!


* yaya guna 1 buku butter tu..malas nak simpan sikit2 dalam peti...korang pandai2 la lebihkan  milo dan koko tu ....^^ lebihkan sikit2 aje..dlm 3/4 cawan koko dan 3/4 cawan milo..macam tu la lebih kurang :)














Budak 2 Tahun Digilis Lori , Tiada Siapa Membantu

AAssalamualaikum ...

sedih..teramat sedih bila tengok video nie...sangat tak berperikemanusian...kejadiaan nie berlaku di China pada Khamis lepas - 13.10.11

budak perempuan tu baru 2 tahun...kecik lagi...sebaya Wafiq...sekarang dalam keadaan kritikal, koma...

kenapa sikit pun tak wujud perasaan belas dalam perasaan mereka ??? berbelas orang (18 kalau tak silap) lalu lalang...tapi tiada sorang pun hulurkan bantuan.....

video













Monday, October 17, 2011

Bihun Sup Paling Ringkas - Sila Jangan Tiru !

Assalamualaikum ....


sedap kan..tak dok sayur...sebab yaya tak makan sayur..hihi...putih bersih je..tak perlu nak susah payah pilih-pilih cari mee n buang sayur..terus sumbat masuk mulut jer....
tu sebenarnya bihun sup makan minggu lepas..best! senang aje membuatnya...tapi yaya tak syorkan korang tiru cara yaya...

sebabnya ....

~

~

~

~

~

~

~

~

~

~

~

~

~

~

korang cuma perlu beli nie saje...^^


sekali sekala malas melanda..makan yang segera pon sodap...hihihi....











Sunday, October 16, 2011

Gambar : Kuala Terengganu Sekitar 1960-an

Assalamualaikum .....


1- Bangunan Tun Razak tu ada lagi..'
2- Menara Jam Besar tu dah lama dah lenyap....
3- Jalan Sultan Ismail tu skang dah jadi lubuk Majlis Bandaran....cepat benor kuar saman kalau salah parking ..
4- Stesen Bas..sekarang dah jadi stesen teksi utk perjalan dekat...
5- Jalan Pasar Tanjung...jem giller sekarang nie..huhu..
6- Bulatan Ladang...dulu ada replika penyu bertelur kat tengah bulatan tu..sekarang ada replika batu bersurat.
7- Pejabat Jumaah Bandaran..erk..tak tau kat mana nie..hihi..
8- Pasar Ladang..ada lagi tap dah upgrade dah...tapi tak besar mana pun.....

 Kg China

 Kg Cina , time nie .. King George melawat terengganu ...tengok ape yang tertulis kat pintu gerbang tu .. " Allah Selamatkan Baginda King''


hah..nie pic baru yer...tu gambar yaya dukung wafiq..pintu gerbang Kg Cina dah ada naga 2 ekor ...


nak tengok lg gambar kt Kg Cina ?? klik SINI yer....






Saturday, October 15, 2011

Kuih Kukus Bawang Goreng


Assalamualaikum ...

Semalam tengok blog kak nor..ada resepi kuih kukus bawang goreng.. tengok macam senang je nak buat..bahan-bahan pun senang... stok bawang goreng ada banyak..mak sedara ada buat majlis sambut menantu minggu lepas..ada banyak jugak la bawang goreng lebih..dia bg kat mok..mok pulok dari minggu lepas bawak balik dok sentuh langsung bawang goreng tu ....

cara buat mmg senang..semua campak masuk blender...tapi nape hasilnya tak sama macam kak nor punya...rupanya tak lawa.....huwaaa...tapi mok yaya cakap sedap..kuih tradisional nie org tua suka makan...


nie la hasilnya..buat pg td...kehkeh..malu daku nak uplod kat sini....hihihihi.....bawang goreng tu kak nor dah pesan jangan letak banyak..tapi yaya degil...sebabnya suka sangat makan bawang goreng...best apa bawang goreng...hihi..sorry yer kak nor....



2 potong pertama bg mak dulu...biar dia rasa dulu..nasib dia suka...hihi...
tak letak tepung ubi..tak de stok..malas la nak gi beli..hihi...derhaka lagi..tu hasil tak sama dengan orang lain tu..pulak tu tengok santan ada lebih banyak..kepas tu ku tambah lagi gandum...tambah gula...tambah lagi air pandan..last-last resepi ntah ke mana..sayang jugak kan kalau yg lebih2 tu buang macam tu je..kalau simpan dalam peti ntah bile ler nak guna lg...hihihihi......



sekejap je dh tinggal balance banyak nie..rasa petang sikit habis la kuih nie..adik-adik pun suka...tapi Wafiq tak nak..dah sua kat mulut dia tp tak nak jugak..huhu..mungkin sebab rupa tak lawa...

jom kita cek resepi dulu ....


KUIH KUKUS BAWANG GORENG
resipi asal : Izah Daud
sumber: http : Kak Nor Secubit Garam

Bahan:
3/4 cawan + 2 sb tepung gandum
1/4 cawan tepung ubi kayu
1/2 cawan gula halus
1 cwan air pandan *5-7 helai daun pandan
1 cawan santan pekat
sedikit pewarna hijau apple * jika suka
1/2 genggam bawang goreng

Caranya:
Panaskan kukusan.
Campurkan semua bahan di atas kecuali bawang goreng.
Kemudian blend/ kisar sehingga sebati.
Masukkan ke dalam mangkuk, masukkan bawang goreng. Kacau-kacaukan.
Kemudian tuang ke dalam loyang yang telah disapu minyak.
Kukus sehingga masak (30-40 minit).
Tunggu sejuk kemudian hidang.

Friday, October 14, 2011

Carrie Junior !

Semalam mr.tmfs beli bedak untuk wafiq..entah apa igaunya..katanya berkenan benor dengan bau bedak nie..padahal sepanjang umur wafiq nie keje membeli bedak mandian segala keje yaya...

Tapi betul la...baunya best sangat..yg nie jenis groovy+grapeberry..ada bau buah gitu...??sweeet aje baunya....hihi....masa mr.tmfs bawak balik rumah semalam terus dis bedak tu kat wafiq..bila wafiq tengok tu spontan dia cakap 'carrie junior!!!!'.. Tahu dia rupanya...pengaruh iklan lagi...hihi....

Nasib baik best bedak tu...sebab selama nie beli bedak johnson je...ada 2 botol bedak size besar kat rumah mak org bagi masa org dtg tengok wafiq dulu yaya tak pakai sampai ke sudah..( brand terpaksa dirahsiakan...^^) bedak tu pakai kat kulit kita yg tua nie bukan main panas lagi rasanya..kasar kemain lagi bedak tu..langsung tak mesra kulit...huhuhu....

Tapi nasib carrie junior nie badaknya tak kasar dan pakai pun rasa tak panas....kalau tak membazir je beli even beli botol kecik..rasa cam cepat habis je badak nie...sebab semalam ngan pagi nie duk pakai bedak nie je..skip sekejap johnson cooling tu..hihi..lagi pulak botol je nampak besar padahal bedak kat dlm botol tu separuh botol je..ce korang tilik pic atas tu kalo tak caye...kihkih...


Sent from Samsung Mobile

Thursday, October 13, 2011

Assalamualaikum ....


apo nak di kato....kalo buleh nak jadi cekgu skolah kek pokan seromban ! (org negeri sila maafkan yaya kalau salah loghat ^^ )

tapi kalau jadi cikgu boleh kurus ke? possibility utk kurus tu ada..kan kan..naik tanga turun tangga gi masuk kelas..ada sukan lagi..mungkin boleh kurus..hihi..haish..apa mengarut nie....

berat badan mmg ideal...tapi sebenarnya berat badan nie naik dekat 2 kilo! huhu..ingtkan naik sikit je.. bila cari balik slip timbang yang bulan lepas punya terpana daku..dah kelabu asap dah ink tapi mmg nampak lagi angka berat badan tu..huhu...terpana daku...lepas 2 minggu pertama raya berat maintain lagi..sepanjang syawal pun okey lagi berat tu..sebab banyak puasa kut time syawal tu...tapi sekarang...huwaaa.....

tengok body fat index tu..nak oihh...sentap ahkak..'banyoknyer lemok dalang tubuh aku nih!'

huhu...sebulan sekali timbang berat..lepas timbang rasa insaf la konon..

dan dan nak diet...tapi yaya rasa yaya makan siket jewww...hihi...luch pun seminggu belum tentu makan nasi...dinner pun sebelum 7.00 malam...malam dah tak sentuh makanan..tapi nape makin naik ???? tak paham!




nota kechikkk : jalan penyelesaiannya...kena puasa sunat isnin khamis  nie......hihi....

Wednesday, October 12, 2011

WW

wordless la sangat...letak pic yg penuh dengan text!

Sent from Samsung Mobile

'Mujo' ?? Org Terengganu Jgn Geleng Kepala ..^^


Assalamualaikum ...


Mujo or mujur in Standard Bahasa means "fortunate" or "lucky". In Terengganu it means more than that.
Mujo is an attitude, a testament to the optimism of the Terengganu folks.


Mok Long Selamoh: Guane doh adik mung Mek? (How is your brother Mek?)

Mok Teh Som : Bakpe pulok adik dia? (What happened to her brother?)

Mok Long Selamoh: Laaa! Mung dok tau ke Som? (You don't know Som?)

Mok Teh Som : Dok tau setarang kita. (I don't know anything)

Mok Long Selamoh: Adik Mek ni kena langgor lori kemareng. (Mek's brother was knocked down by a lorry yesterday)

Mek Beso : Bukang lori Mok Long, beng ikang! (It wasn't a lorry Mok Long, it was a fish van)

Mok Long Selamoh: Mujo bukang lori! (Lucky it wasn't a lorry)

Mok Teh Som : Pah tu? Terok ke? (Then? Was he seriously injured?)

Mek Beso : Kaki patoh sebeloh...... (One leg was broken)

Mok Teh Som : Mujo dok patoh dua dua (Lucky both legs weren't broken)

Mok Long Selamoh : Tu pong mujo dreba beng dang brek. (It was lucky that the van driver braked in time)
Mek Beso : Mujo beng tu dok laju.. (Lucky the van wasn't going fast..)

(Fade to black.)

If both legs were broken, the response would be "Mujo dok pecoh palle"(Lucky the head wasn't broken).
If the head was broken, the response would be "Mujo dok mati" (Lucky he didn't die).
If the worst happened and the brother died, the mujo would still surface. "Mujo lah bukang adik kita" (Lucky it wasn't my brother).


Nota Besoo (Besar) : Saya Bangga Jadi Orang Kampung aka Orang Terengganu ^___^





Satu Bangsa, Satu Negara, Satu Matlamat, Satu Malaysia.

Assalamualaikum ...

This is the latest patriotic songs that I really like ... eh.pe ke hal tetiba ahkak speaking nie noxs..kata patriotik..haruslah berbahasa ibunda gitu kan..hihi... wafiq pun suka sangat dengan lagu Satu Malaysia nie..gigih ahkak download untuk dia..boleh buat ubat time dia mood emo..tengah mengamuk tetiba boleh berkaraoke..ok la kan...hihi...

so korang...tak kan baca mukadimmah je kut...mai la kita nyanyi ramai2..sematkan rasa patriotik pada negara..rasa cinta kat negara kita Malaysia nie..apa jua perkara yang jadi dalam negara kita nie kita campak tepi sekejap ek..bab bajet 2012 pun kita campak sekejap..ambik feel lagu nie dulu..

video











Tuesday, October 11, 2011

Ada Sesiapa Pakai Mistine BB Wonder Cream ??

Assalamualaikum ....

Daku memerlukan respon untuk entri yang bermula dengan tajuk berunsur soalan nie.. ^_^

bila berblog walking..bukak FB selalu nampak satu benda nie...Mistine BB Wonder Cream (BBC).. bila baca testimoni tu rasa berkenan  + tergoda la pulak... BBC nie sebenarnya bertindak sebagai foundation, concealer, sunblock, pelembab.. semua dalam satu...(sesuai utk org malas macam daku...^^)

product from korea..dan halal katanya..itu la yg penting..kita cari produk halal kan...lagi pulak BBC org kata bila pakai benda alah tu muka kita nampak lite2 je..macam tak ade pakai apa..tak tebal la...tapi hasilnya cantik! macam muka artis kora la kut...hahaha... nie yang buat i tergoda nie..kihkih....

ada dua jenis..satu tu BB Cream..satu lagi tu BB Gold Cream..ntah apa beza pun yaya tak tau..ade sesape boleh tolong detailkan  benda nie?




harga pulak yaya tak pasti...ada jual RM35, 40, 45 ... sepatutnya harga benda alah nie berapa ? kalau nak beli yang mana satu ok.. BBC yang biasa tu or yg gold tu ? yaya mmg teringin nak beli nie..mt.tmfs pun dah green light nak belanja beli  nie..(suka2...dah dia yang selalu sibuk mintak daku pakai bedak..haruslah dia yang belikan kan..kan ?)

kalau sesiapa pernah pakai pls share pengalaman korang pakai cream nie okay?

kalau yg belum tahu tu boleh klik page kt FB nie...LINK ...








Monday, October 10, 2011

Susah Rasanya Nak Jumpa Lelaki Macam Nie...

Assalamualaikum ...

waktu keje dah habis..stok entry nak publish pun dah tak de..tunggu weekend nie la buat entry banyak2...yaya jarang taip entry kat office..biasa bukak blog released comment je..pastu bw jap kat blog yang sentiasa singgah...

sementara tunggu mt.tmfs dtg ambik mai kita fikir-fikirkan sejenak apa yang yaya copy dari fb nie...

fikir-fikirkan ye adik abg sekalian...^^

bf : syg... npe syg ni seksi sgt...
tudung pon xpkai... bju pon
muat2 bdn jer...

gf : ala abg.. xkan abg xske syg
... ... seksi kot... sume ni utk abg
la...kan cantik ni..

bf : tp xkan klau lpas kwen pon
syg nk pkai camni gak... abg
mngaku, dlu mmg abg ske syg
sbb syg pndai brgaya, seksi..
sume kwn2 cmburu sbb abg dpt
syg... tp skrg abg xmola syg
xttup aurat... abg nk istri yg
mnjaga maruahnya

gf : ala abg, xpela nnt lpas
kwen syg jnji syg pkai tudung
mcm yg abg nak... syg akn ttup
aurat ek...

bf : abg xmola syg ttup aurat
sbb abg bkn sbb niat syg
sndiri... klau mcm tu, xde gne
la syg ttup aurat nnt.... syg mst
ikhlas ttup aurat krn Allah bkn
kerana abg... abg minta maaf
la syg, tp abg rse kt kne ptus...
abg dah wat kptusan...

gf : smpai ati abg wat camni
kat syg... syg sggup wat pe sj
utk abg tp ni yg abg blas...

bf : maafkn abg (smbil brlalu
prgi)...

stlh kjdian itu bf xprnah
mghubungin gf lg... gf rse bgitu
mnyesal...

stlh bbrp bln~~~~~

gf : (mmbuka msg yg bru
dtrimanya) "syg, esk abg akn
bw rmbongan mminang".. (gf
trkjut lalu menangis tresak2 &
rse xprcaya dgn msg yg bru
dtrimanya lalu dia pon trus
menelefon bfnya)

bf : "syg, dlu abg tggalkn syg
sbb syg nk ttup aurat sbb abg...
abg xnak syg brdosa sbb tu abg
tggalkn syg... tp lpas abg
tggalkn syg, syg ttap pkai tudg
& ttup aurat kan... itu sume
sbb syg sndiri yg brniat nk ttup
aurat & bkn sbb abg... slme ni
abg slalu prhatikan syg, abg
tggu ms yg ssuai utk abg jdkan
syg prmaisuri abg"...
"i ♥ u
syg, syg sudi x kwen ngan
abg?"

gf : (smbil menangis)... syg sudi
abg... trime ksih abg sbb sudi
trime syg..



yang nie pulak sekadar berkongsi ....


lelaki : awak cintakan saya lebih dari keluarga awak ?

wanita : tak .

lelaki : kenapa ? sampai hati awak buat saya camni !

wanita : saya ada ALASAN tersendiri

lelaki : baiklah saya nak dengar dari hati awak sendiri .
wanita : bila saya mula melihat alam dunia , bukan awak yang tolong azankan saya tapi abah saya . bila saya menangis ditengah-tengah malam , bukan awak yang tolong tenangkan saya tetapi mak saya tolong dodoikan semula , jadi tanpa kesabaran & kesungguhan mak bapak saya . siapalah saya ?
sebab tu saya lebih sayangkan keluarga saya daripada awak . macam saya cakap sebelum ni , menyayangimu satu keharusan akan tetapi mencintai Allah & ibubapa saya satu kewajipan .





Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...