Tuesday, September 6, 2011

Macam Senang Je Bunyinya Melafaz Akad Nikah ....

Assalamualaikum ...

Dah lepas raya nie sibuk pulak musim kenduri kendara..orang kawen sana sini ...ye la..nak sekalikan dengan cuti raya..semua sanak saudara berkumpul..kalau tak susah pulak nak cuti ..

Nie yaya share pasal akad nikah..kaum adam kalau tang nie rasanya majoriti berdebar tahap gaban ..iyo ler..bimbang tersekat-sekat..tak ke naye kalau akad sampai 3 kali tak menjadi..hahah...kalau dengan sekali lafaz baru ada macho di situ ..^^

tapi agak2nya kaum adam nie mendalami tak maksud di sebalik akad nie..jangan ler korang setakat berdebar time nak melafaz akad depan tok kadi..bila para saksi dan tok kadi kata 'sah' terus korang rasa lega...tapi cubalah selami..fahami..(cewahhhh) maksud disebalik apa yang telah korang akadkan tu ...

"Aku terima nikahnya si dia binti si ayah dia dengan mas kahwin RM.. tunai ''

Bunyi macam senang kan ? mari fahami erti sebenar dia :

“Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat,dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku”






nota besarrr : huh...berat tu...bersediakah anda wahai jejaka semua ? ^__^ 

















7 comments:

  1. betul, diorg tau nk kawin je...pastu biar bini pakai seksi2.....tanggunglh sendiri....

    ReplyDelete
  2. sbg seorg lelaki itulah peranannya dlm membentuk isteri supaya menjadi solehah..betapa besarnya beban yg dipikul sang suami..tapi berapa ramai yg betul2 amik berat tanggungjawab ni??

    ReplyDelete
  3. Mendalamnya maksud! Gerun dengar. Hehe. Tq for the info! Mohon share :)

    ReplyDelete
  4. baru nampak abang saye post kat fb tadi pasal ni... hehhe.. btw, should be kite as woman or future wife.. kene lah bantu ringan kan tanggungjawab di bahu suami... jaga tingkah laku kita... insya Allah. perkahwinan kita dipelihara... just remember.. mendirikan masjid tu anugerah terindah, bukannya bebanan.. =)

    ReplyDelete
  5. pergh..baru tau nie..tq sis inform nie..=)

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...