Monday, September 12, 2011

Jika Hanya Mendapat Secupak Rezeki TAK BERMAKNA Hanya Secupak Itulah Rezeki Kita

Assalamualaikum....

Perghh..bukan kemain tajuk..berfikir- fikir nk buat tajuk apa post kali nie...tapi tajuk tu sebenarnya ala-ala kesimpulan utk entri nie...

Korang pernah dengar tak orang2 sekeliling cakap macam nie ?


Dah-dahla dia tu bekerja..dah kaya raya dah..usia pun dah warga emas..bawak beribadat banyak2 patutnya..

Tak perlu cari sangat harta dunia nie..cukup la apa yg ada..fokus pada ibadat tu penting...


Sure pernah dengar kan??

Tertanya kat diri sendiri..tahukah kita bila masanya untuk kita berhenti mencari kemewahan dunia?

Faktor usia kah? Atau agak-agak dah banyak harta cukuplah berhenti di situ?

Andaikan..

Ada seorang ahli perniagaan yg begitu gigih dan kegigihannya telah pun terbayar..empayar perniagaannya begitu luas dan semua org kenali beliau..dia merasakan telah mencapai takdirnya tp dia tetap berusaha lagi..dia ingin mengambil semua hak yg telah ditetapkan oleh Allah untuknya...dia percaya kalau dia terus berusaha dia akan dapat lebih banyak daripada apa yang dia ada sekarang nie..org kata dia tamak..sepatutnya fokus pd ibadah saja sebab usianya makin menigkat..tp dia tak mengalah sebab dia percaya selagi namanya hidup dia bertarung dgn perjuangan..sekelip mata menang dan sekelip mata jugaklah kalah..begitu juga dgn kekayaan..bila2 masa saja boleh habis..(digunakan pada jalan yg betul)

korang rasa tindakan ahli perniagaan tu betul atau salah?

Pendapat yaya sendiri...(mungkin betul atau mungkin salah..sekadar pemikiran di awal pagi ^^)

Kita tak boleh la berpuas hati dgn apa yg kita ada dan menganggap telah mencapai takdir Allah..tak ade sape pun tau apa yang sebenar-benarnya tercatat di LOHMAHFUZ ...kita rasa dia dh cukup kaya tp mana kita tahu berapa banyak rezeki yang Allah dah tetapkan untuk dia..mungkin banyak lagi rezeki yang Allah dah tetapkan dan dia perlu lebih berusaha untuk mendapatkannya....






Dan kesimpulannya seperti tajuk entri ^^

Kita tak pernah tahu apa yang telah disediakan untuk kita 'di atas' sana..entah2 melebihi dari apa yang kita sangkakan...rezeki yang ditetapkan untuk kita mungkin ada bahagiannya untuk anak yatim kat sebelah rumah..mungkin rezeki 2 3 ringit utk pakcik yang duduk kat depan bank tu ..rezeki sedikit sebanyak kat tabung masjid..

Jadi...jgnlah cepat berpuas hati..redha dgn apa yg ada depan mata..bertindak sebagaimana manusia berfikir dan berfikirlah sebagaimana manusia yg akan bertindak..manusia yg sentiasa berfikir adalah selalunya manusia yang bijak..









nota besauuu : peringatan untuk diri sendiri..siapa nak ambil iktibar diizinkan ..^^

1 comment:

  1. warge emas je ke kene ibadat?yang mude?

    esok kompem ke kite tak mati?

    if duk pk pasal ibadat, bek sume orang start dari baby lagi takyah kerje takyah skolah, beribadat je.hehe yela, sape tau mati bile

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...