Wednesday, May 11, 2011

Better See You In Court !

Cewah tajuk omputih.. tp entri nak taip dlm bahasa kebangsaan jugak! sebenarnya nie nak cite .. pg td yaya teman suami pergi mahkamah majistret.. alkisahnya..akhir bulan 3 or awal bulan 4 gitu la suami yaya mr tmfs nie kena saman atas kesalahan tak pakai tali pinggang keledar..elok je lepas selekoh polis pasang perangkap..hihi..kan dah kena ...nie 1st time kena saman ngan polis ...

jadi ...

tak lama lepas tu pergi la bayar saman .. dah wat salah kan .. kompaun RM 300 ..bawak ler duit RM 150.00 sebab pembayaran dalam masa 15 hari..sampai je kat balai polis cawangan trafik tu org kat sana cakap kesalahan tak pakai tali pinggang keledar tak de diskaun..tetap RM 300 .. ada beberapa kesalahan lagi yang tak dapat diskaun..tak silap yaya kesalahan langgar lampu dan kesalahan yg melibatkan aduan kemalangan ..ntah la tak berapa nak paham la..ingatkan semua kesalahan dapat diskaun ... huhu.. ape daa ..dah duit ade RM 150 je so balik je la tanpa bayar saman ..

yaya mintak tolong office boy pergi tu .. bila bg tau kat mr.tmfs dia cakap bayar awal pun RM 300.. bayar lewat pun RM 300 .. road tax pun bulan 12 .. lambat lagi .. jd dia kata biar je la dulu ...

tapi kat saman tu ada tarikh mahkamah yakni tarikh hari nie la @ 8.00 am ..

so kami berdua nie kira saje la nak rasa macam mana la naik mahkamah kan .. haha ... atas nasihat bos yaya dia ckp baik naik court ...

pg td sebelum pukul 8 dah ade kat mahkamah majistret kuala terengganu .. lepas tu kena ke tingkat 2 ...



semapt lagi en suami bergambar depan bilik khas trafik .. dia tulis kat situ mahkamah khas trafik.. ade beberapa pegawai.. org awam cuma kami berdua je ..

cuba bayangkan sejam setengah kami duk depan bilik tu ... mr. tmfs mana boleh duk diam-diam lama gitu .. dia buat muka bosan sampai pegawai trafik tu perasan la yaya agak sebab 2 3 kal jugak dia bg tahu ' Ku .. kejap lagi kita naik tingkat 5 ' ... ayat sama dia ulang 2 3 kali ... mungkin dia tahu suami yaya dah bosan tahap gaban lagi sikit nak mengamuk .. hahaha!

*seorang isteri yg setia menemani suami..kihkih

pukul 9.30 keluar sorang pegawai polis dgn pegawai trafik tu ajak suami yaya ke tingkat 5 ..

 mahkamah majistret 1 .. heran masuk-masuk tak de sesiapa ...

jadi sempatlah mr.tmfs pose di tepi kandang pesalah .. pegawai yang 2 org td ntah tembus kat dinding mana ntah.. tetiba hilang ..kihkih ...

lps tu dtg dua pegawai tu cakap kena pergi kat mahkamah majistret 2 .. ada pintu antara dua mahkamah tu ..patut ar dia org hilang macam tu je .. hihi ..tapi masalahnya diorng bawak kami lalu laluan lain.. banati jer ler.. rasa camberpusing jer tempat tu..haha...

masuk je kat dalam mahkamah majistret 2 tu yaya dah rasa seram dah.. ramai orang..dah la 1st time masuk mahkamah ... nasib baik tak de banduan .. cuma orang biasa-biasa je ... kadaan dalam mahkamah tu sama je dgn mahkamah majistret 1 tu ...

kandang pesalah punya la gedabak besar .. tengok dalam cerita hindustan kecik je.. nie 5 6 orang boleh muat ... hihi .. lama jugak kami kat situ .. pukul 11 lebih baru hakim datang ..

semua orang bangun tanda hormat ... baru jer duduk sesaat .. nama mr.tmfs dah dipanggil .. owh .. kes pertama..

terhegeh-hegeh la mr.tmfs kuar pergi mengadap hakim ... kena berdiri depan kandang tu je .. ingatkan duk dlm kandang pesalah tu ... :-)

lepas tu dtg sorang budak perempuan dtg baca pertuduhan.. dia tanya samada mengaku bersalah atau mintak dibicarakan ... so mengaku bersalah aje la kan .. tak yah panjang cerita .. pas tu hakim tanya .. nape tak bayar saman ??? selambe badak je mr.tmfs kate tak de duit ... kahkah ..

pastu ...

hakim perempuan tu pun cakap 'kompaun RM 100.00'

dtg pegawai trafik td kat mr.tmfs bg tahu dah selesai .. lorr .. gitu jer ?? kami tunggu lebih 3 jam ..mengadap hakim termasuk baca pertuduhan tu tak sampai  15 saat ... dah selesai .. cepat bangatt!!!

dah la kes pertama ..tak sempat nak tengok kes lain dibicarakan ..hihi..tapi biarlah..tak mo dah masuk mahkamah.. hari nie adalah yang pertama dan yang terakhir !!!! tak nak pergi dah apatah lagi mahkamah syariah.. lagi la tak nak pergi..hahah!!

lepas tu ke tingkat 7 bayar saman .. jimat kami RM 200...kejap je duk situ .. then semua selesai ... hihi ...


*pic kenangan 1st time ke mahkamah..hihi...



moral : better see you in court !!!! jimat duit !!!!







11 comments:

  1. owh..pasni pon jumpe kat court la lagi best dpt murah..klu prince kene saman la..heehee

    ReplyDelete
  2. haha.. berbaloi kak yaya tunggu sampai 3 jam.. sebab saving 200 hengget.. rezki tu.. boleh makan kfc lebey sikit.. hehe

    ReplyDelete
  3. owh..camtu ke prosesnyer?br tau..tq yaya sudi share..miza mmg tak tau

    ReplyDelete
  4. boleh plak camtu.. sy ade saman x bayo lagi ni.. tunggu gi court la.. hahaha

    ReplyDelete
  5. @Prince Halilintar
    haha..better see u in court.. ade kawan yaya anak dia kena saman tak pakai seat belt belakang.. tapi time tu bar start penguatkuasaan.. tapi di atak ingat nak byr sman.. RM 300 jugak .. naik court tak payah byar ape-ape .. hahha!

    ReplyDelete
  6. @~nsar~
    mmg berbaloi ..haha..KFC! pacah perut la makan banyak!

    ReplyDelete
  7. @Lydia Miza(Aidyl Azim)
    tu la LM .. dapat pengalaman baru hari nie ..

    ReplyDelete
  8. mmg berbaloi ni yaya...

    husband izan pun pernah masuk court trafik. mula2 cam kecut je...rupanya kejap je cam yaya cerita ni la~

    ReplyDelete
  9. tak sia2 tunggu lama2..jimat 200..hee :D tapi kalau tunggu sekejap pastu jimat lagi best kan..

    ReplyDelete
  10. yaya, tp bukan ke rekod kita jd x bersih sebab naik court.x tau lah betul ke tak..sy dgr kata org gok.

    tp teringin gak masuk court..biasa tgk kat tv jer.

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen.