Tuesday, April 12, 2011

Amalan berkabung 40 hari canggah ajaran Islam, kata Dr Asri

KUALA LUMPUR, 11 April – Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata amalan berkabung selama 40 hari sempena kematian pemimpin negara atau kerabat diraja yang diamalkan selama ini bercanggah dengan ajaran Islam.

Kata Mohd Asri (gambar), dalam ajaran Islam yang diwajibkan berkabung hanyalah isteri kematian suami iaitu selama empat bulan 10 hari dan bukan berkabung secara “berlebihan” sempena kematian pemimpin negara atau kerabat diraja.

“Perkara ini perlu diingatkan, ia (berkabung) bukan sahaja berlaku di Malaysia, tetapi banyak negara lain yang ‘berlebihan’ dalam memuja pemimpin-pemimpin mereka.

“Amalan berkabung selama 40 hari dengan pelbagai pantang larang atau pakaian tertentu sempena kematian pemimpin negara atau kerabat diraja adalah bercanggah dengan ajaran Islam,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dengan merujuk al-Quran dan Sunah, Asri berkata amalan berkabung selama 40 hari itu juga bercanggah dengan arahan Rasulullah s.a.w.

“Dalam ajaran Islam, yang diwajibkan berkabung hanyalah isteri kematian suami iaitu selama empat bulan 10 hari, ini telah ditegaskan oleh al-Quran dan al-Sunah.

“Dalam Surah al-Baqarah ayat 234: (maksudnya) “Dan mereka yang meninggal dunia antara kamu dengan meninggalkan isteri-isteri, hendaklah mereka menangguh (menunggu idah) selama empat bulan, sepuluh hari,” kata pensyarah Universiti Sains Malaysia ini.

“Dalam hadis Nabi s.a.w bersabda: ‘Tidak halal bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhirat untuk berkabung atas kematian melebihi tiga hari, kecuali atas kematian suaminya iaitu empat bulan sepuluh hari’ (Riwayat al-Bukhari dan Muslim),” kata tokoh agama berpendirian progresif ini.

Tegas beliau, umat Islam tidak berkabung atas kematian seseorang termasuk pemimpin atau kerabat diraja.
Justeru Asri menegaskan, amalan berkabung sempena kematian pemimpin negara atau kerabat diraja bukan dari ajaran Islam.

“Maka amalan berkabung sempena kematian pemimpin atau kerabat istana bukanlah dari ajaran Islam, bahkan menyanggahi apa yang ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w.

“Mereka yang meninggal pada hari ini tidak lebih mulia dari insan-insan soleh bermula Rasulullah s.a.w dan selepas baginda. Jika kematian mereka pun umat tidak berkabung kerana mematuhi arahan Rasulullah s.a.w, apakah kita merasai pemimpin dan kerabat diraja yang meninggal pada zaman ini lebih mulia dari mereka? Sama sekali tidak. Kepada Allah kembali segala urusan,” katanya.

Amalan berkabung biasanya dipatuhi apabila berlaku kematian raja dan sultan ataupun anggota kerabat terdekat.


Sumber : S I N I

nota kaki : klik ler link reference tu..macam-macam komen ada .... :-)



7 comments:

  1. takut amalan2 yg selalu kta buat terpesong jugak kan. nauzubillah...

    ReplyDelete
  2. baca komen lawak2..=)

    akak try la tuka komen ke popup window..,=)

    sori bg idea jer..,tutorial ada dkt blog sy, tgk label "oh turorial"

    ReplyDelete
  3. bila ada kematian..siap psg kain putih kat songkok kan?huhu

    ReplyDelete
  4. dla pnh baca gak..skang negeri tganu mmg tgh berkabung tp dla dh byk hari x pakai..kalo dla pakai pun bkn sbb berkabung just niat nk pakai tdg je..risau gak kan kalo slh niat ni

    ReplyDelete
  5. sokong dgn pendapat DR.MAZA ni...kita harus melakukan selaras dgn apa yg termaktub dlm agama bukannya secara membuta tuli...

    ReplyDelete
  6. org melayu ni kdg2 melebihkan adat daripada hukum agama...

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen.