FB

Tuesday, March 22, 2011

Te Patung

sape tau permainan nie .. Te Patung ..  org ganu sebut gitu la...  kalau Penang panggil Colek Mati .. orang Perak panggil Aci Patung ... ada jugak game nie dipanggil dengan nama Tur Keras .. walau banyok betol nama diberi tapi permainannya tetap sama ..

Te Patung nie adalah permainan kejar mengejar ..seorang akan mengejar pemain-pemain yang lain ..nak main berapa ramai pun tak  kisah..biasa dalam  7 - 8 orang .. tapi kena main kat halaman rumah la..harus roboh rumah kalau berkejaran dalam rumah ..hihi ..

undian dibuat utk memilih seorang pengejar..pengejar nie pulak kena kejar pemain yg lain..so bila disentuh pemain yang lain tu kene jadi patung..patung berdiri menegak ke..patung jatuh tertiarap ke..patung mencangkung ke..hihi..macam-macam gaya...kalau mana-mana dulu yang dah jd patung nie bergerak dia pulak yang kena jadi pengejar. sebab tu pengejar nie kena cepat-cepat sentuh semua pemain..penat oOOO mengejar...bila dah semua jd patung tunggu je saper bergerak..kalau dorang tak bergerak siap aci main agah-agah lagi ... buat muka-muka bodoh nak bg patung tergelak... siapa paling lama bertahan dia la pemenang..

tapi ada seesetengah negeri tu lain sikit..bila semua dah jadi patung..pengejar akan bilang satu,dua,tiga,..siapa paling cepat bangun dialah pemenang dan siapa yang paling lambat bangun kena jadi pengejar pulak ...

ape pun main game nie memang best... erkk..korang pernah main tak ??

p/s : pe sal yaya pagi2 dah bercerita pasal permainan tradisional nie...sebabnya..hikhik..sebabnya... dah dua hari yaya jadi PATUNG ...:-P

1 comment:

  1. besh2 permainan jamang kecik lu..dulu katih panjang..laju jer lari ork..lening jer katih jadi katik ..dok rok nok lari2

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...