FB

Thursday, March 10, 2011

Hukum Membela Kura-Kura, Yaya Terkedu !

Lepas je Yaya post entri nie Magda & Lenka, Si Kura-kura Kembar Siam pagi tadi .. Yaya dapat comment dari apesz shah sayap halusinasi.

dia pun berminat nak bela kura-kura nie...tapi ada rasa was-was sebab ada kawan dia cakap tak baik bela kura-kura... naik heran Yaya..sebab Yaya tak pernah dengar pun pasal nie..haiwan tu kan comel..kiut miut jer ... kura-kura Yaya..EPPA n EPPY nie selalu buat Yaya dan family tersenyum tengok gelagat mereka..hilang tension bila tengok kura-kura sepasang tu berenang...

tapi komen apesz tu buat Yaya berfikir 2 3 kali pulak..sebab Yaya sendiri pun ada kura-kura..cuba search internet then Yaya jumpa satu blog nie..tapi blog nie dah lama tutup.... bila baca sampai habis memang bikin jiwa kacau..hihi..adush!!!!


Menurut berita dari Medicinet hari ini mengisahkan seorang bayi berumur 3 minggu mati akibat jangkitan Salmonella yang didapati dari kura-kura peliharaan mereka (pet).Bayi itu mendapat demam dan shock(renjatan) kemudian meninggal.


Kerajaan US telah mengharamkan (ban)penjualan kura-kura kecil yang berukuran kurang dari 4 inci semenjak 1975 tetapi perkara itu selalunya tidak dipantau.

Bakteria Salmonella mengakibatkan jangkitan Salmonella atau Salmonellosis yang sering berkait dengan demam,diarrhea (cirit-birit) dan cramp pada perut.Selalunya jangkitan ini tidak mengakibatkan kematian tetapi kepada anak-anak kecil ,orang tua dan orang yang mempunyai imun yang rendah boleh mendapat jangkitan yang teruk.

Langkah-langkah pencegahan yang boleh diambil:

1)Jangan bela langsung
2)Elakkan anak-anak kecil dibawah umur 5 tahun menyentuhinya ...macam mustahil.
3)Jangan basuh tanki kura-kura tu di sinki dapur
4)Kalau ada yang nak dapat baby ..tolong serahkan kura-kura tu kepada orang lain

Ini adalah kerana tidak ada cara untuk hapuskan salmonella dari kura-kura.

Saya pernah terbaca satu ruangan soal jawab agama dimana ada yang bertanya hukum membela kura-kura di rumah..jawab ustaz tu hukumnya MAKRUH hampir haram kerana kita memelihara haiwan yang tidak boleh kita makan dan tanpa niat untuk memakannya.

Haiwan tu di dalam keadaan yang bukan semulajadi dan kita menyiksanya setiap saat.Semenjak itu saya pujuk anak-anak supaya lepaskan semua hamster yang ada..meleleh airmata mereka tetapi saya kata ..tengok betapa gembiranya haiwan-haiwan itu..bermakna mereka tak gembira selama ini...sekarang anak-anak merengek lagi nak bela ikan pula....

Anyway sesiapa yang ada bela kura-kura tu patut fikir-fikirkanlah ya ....kerana saya lihat di mana-mana pet shop ada jual kura-kura kecil tu ... mungkin undang-undang negara kita ..longgar kot .

nak baca lebih lagi rujuk : http://www.medicinenet.com/




huhuhu....cam ner nie..rasa macam tak percaya jer..ape nasib EPPA n EPPY ... kura-kura 2 ekor tu makin sihat sekarang..selalu berenang..dah makin besar.. ada yang kata tak pe..boleh bela..lagipun Yaya bela sepasang..ape-pun Yaya dah start rasa bimbang..dah tu boleh sebar penyakit pulak tu ! huhu ...


bab makruh bela tu kena tanya ustaz..tak bolah bawak main benda-benda gini...


p/s: mood----> sedih





33 comments:

  1. Salam

    Kak saya nak minta maaf.
    Jika komen saya tadi telah buat akak dalam
    serba salah. Ni pon buat saya terasa bersalah
    juga. Saya hanya bertanya ni kak, sbb minat nak
    membela tetapi kawan ada cakap mcmtu kat saya.
    Tu yg terbantut. Jadi saya lihat akak ada postkan
    entry pasal kura² tu yg terus bertanya apa
    yg sebenarnya. Maafkan saya kak yaya yea.

    ReplyDelete
  2. tak tahulah...tapi, ayah marah bela kura-kura... bak kata org tua-tua..orang dalam rumah cpat bertelagah...

    ReplyDelete
  3. @apezs shah
    tak perlu rasa bersalah..ni la satu manfaat berblogging..boleh sebarkan ilmu...sekarang suami akak tengah fikir apa nak buat dengan kura-kura 2 ekor tu..:-P

    ReplyDelete
  4. @NurLailatul
    pasal bertelegah nie akak no komen..sebab selama kami sekeluarga jaga kura-kura nie tak pernah la pulak bertelegah..hihi..

    ReplyDelete
  5. info yg berguna. saya tak berapa minat sgt kura2 ni tapi akan take precaution kot2 anak2 tetiba minat. kena maklum info cmni kat diorang

    ReplyDelete
  6. hi.. di bilik sy pun ade sepasang kura2..
    orang kate kura2 boleh bawak nasib malang eh? hmmm

    ReplyDelete
  7. dlu penah tpikir nak bela..nway thnks 4 info ya

    ReplyDelete
  8. ustaz tu cakap, xbleh kura2 sebab tak boleh di makan? mcm x kukuh ja alasan tu..
    so, kucing pun x bleh la kalau camtu..?

    kompius gak ni.. huhu..

    ReplyDelete
  9. @Solihin Zubir
    buat masa nie saya bela lgi kura-kura tu..cuma pentingkan aspek kebersihan supaya tak sebar penyakit..2 hari sekali basuh akaurium..
    sayang nak lepaskan..bimbang mati kena pijak or kena makan ngn bintanag lain...
    lgpun macam tak jelas je..bnyak lg haiwan lain yang tak boleh dimakan tapi boleh bela je...

    ReplyDelete
  10. "MAKRUH hampir haram kerana kita memelihara haiwan yang tidak boleh kita makan dan tanpa niat untuk memakannya."

    nampaknya pas ni tak boleh bela kucing, hamster la..

    ReplyDelete
  11. mohon share ye..huhu..sedih j..kura-kura ku...

    ReplyDelete
  12. kura-kura yang jalan lembab ni pon boleh bunuh orang.jangan pandang sebelah mata benda-benda macam ni.ish3.

    ReplyDelete
  13. wah. huhu. baru tau. info nh sgt berguna. hari tuh kita nak bela dah. bila bg tau umi, umi tak bagi bela sebab nanti susah nak jaga. bila dah baca yang nh. terus tak jadi bela. terima kasih. tapi kalau niat baik, tak pe kot :) kura-kura comel kan?

    hai. kita baru je datang sini. jom g blog kita :)
    cik direktor !

    ReplyDelete
  14. huhuhu..hai...gud info...sorry tetibe je sebok..^^
    tp sy rase, pndapat ustaz tu x ckp kukuh lg...
    tp kite kene cari pndapat len..
    utk penyakit tuh make sense...
    so kene hygenic sket bab bela pets nih...
    sy ad gak bela kura2 neh..petua melayu mmg x bg bela sprti yg da ad dlm komen2 kt atas tu...tp for me it dosnt make sense...mybe org tua2 melayu x suke kite seksa haiwan...itu betul..
    tp petua cina ckp bela kura2 umur pnjng coz dia antara hewan yg blh hdp lama...2 pon dosnt make sense jugak..hehehe..sy pon ade bela kura2..for me klo kite beri yg t'bek utk pet kita, kita akan dpt yg t'bek jgk utk diri kita...^^

    ReplyDelete
  15. Bukan kura-kura je bawak penyakit... Kucing pun bawak penyakit jugak, ayam, burung, dan segala macam binatang lain lagi... Ikut nasib la, kalau nasib tak bagus, dapat la kura-kura yang ada salmonella, dapat kucing ada Giadiasis etc...

    :)
    Sekadar berkongsi...

    ReplyDelete
  16. mmg ade org cakap.. bela kura2 ni ta elok.. sbb dia binatang 2 alam.. tp ni semua kata org tua2 la.. kadang2 kata org lama ni ta bole caya sgt.. erm.. cuba tnyer org yg arif lah~

    ReplyDelete
  17. tq yaya....akak tak tau lak hukumnya makruh..

    ReplyDelete
  18. sy pon ade gak bela sepasang kura2..ni hsband y suh cari psl kura2..coz sjak ktrg bela kura2 ni byk sgt malapetaka y ktrg dpt..sblm ni xde pon..tp sy anggap tu sume ujian Allah..org tua2 n mertua pon ade ckp xelok bela kura2,blh bw malang..
    pndpt ustaz tu pon cam x ok jer..coz nabi s.a.w pon ade bela kucing..abu hurairah r.a pon bmaksud bapa kucing,coz abu hurairah suke sgt bela kucing,dlm jubah pon ade kucing

    ReplyDelete
  19. aduh....aku pon ade bela tikus belanda gak ni...tp mmg susah la nk lepaskn...sbb takut die x boleh nk hidup berdikari...at least kalo bela ley tgok diorg selamat skit...xpe x kalo mcm ni???

    ReplyDelete
  20. wa...nak tanye kak yaya ada bela anak itik x?? yeaaaaaa wonderpet....yeaaaa.....(hehehe)

    ReplyDelete
  21. pasal bakteria tu,,uni no komen la kan..

    tp pasal ni,,,
    "jawab ustaz tu hukumnya MAKRUH hampir haram kerana kita memelihara haiwan yang tidak boleh kita makan dan tanpa niat untuk memakannya."

    agak pelik la jugak..selama ni kita bela kucg sebab nak makan ke?
    Nabi saw pon bela kucg,,n syg kucg..n xde niat nak makan pun..xsalah,,pesal bela kura2 salah lak?

    sori,,uni pon xpandai agama..n xpandai medik..

    juz heran je..

    n uni nak bela kura2!! :D

    ReplyDelete
  22. Waaaaa yeke! Saya pun bela kura kura jugak. Tiga ekor, dah jaga nak masuk 2 tahun. Sayang la nak lepas :'(

    ReplyDelete
  23. tspi nabi muhammad bela kucing..camna tueee???
    kena tnya ustaz azhar idrus laaah

    ReplyDelete
  24. Salam..

    Sekadar berkongsi pendapat untuk mengelakkan jangkitan Salmonella. Sentiasa basuh tangan dengan sabun SEBELUM dan SELEPAS memegang kura-kura, sentiasa tukarkan airnya dan elakkan membasuh aquarium kura-kura di sinki. Saya mempunyai 3 ekor, hampir 3 bulan menjaganya. Alhamdullillah, aktif dan manja. Selalu berkomunikasi dan belai kura-kura kita =)

    ReplyDelete
  25. Salam..

    Sekadar berkongsi pendapat untuk mengelakkan jangkitan Salmonella. Sentiasa basuh tangan dengan sabun SEBELUM dan SELEPAS memegang kura-kura, sentiasa tukarkan airnya dan elakkan membasuh aquarium kura-kura di sinki. Saya mempunyai 3 ekor, hampir 3 bulan menjaganya. Alhamdullillah, aktif dan manja. Selalu berkomunikasi dan belai kura-kura kita =)

    ReplyDelete
  26. Info dr alhafiz.net/soaljawabagama..

    Hukum membela memelihara binatang 2 alam di dalam rumah seperti contoh kura2 dan katak harus dengan syarat tidak menzalimi binatang tersebut...

    ReplyDelete
  27. Info dr alhafiz.net/soaljawabagama....


    Hukum memelihara binatang 2 alam di dalam rumah seperti contoh kura2 dan katak Hukumnya harus dengan syarat tidak menzalimi binatang tersebut...

    sekadar berkongsi info

    ReplyDelete
  28. ohhh akak sy baru je merancang nak bela kura2 bila sy dah ada bajet,hai ustaz tu x ada ke bagitau hukum membela bintang berbisa mcm ular,spider ungka dan iguana tu..kwn sy bela kura2 ok je..ayah dan mak tiri sy dulu pernah bela kura2 di rumah mereka(sy duduk dgn nenek) patut la anak dia merenggek nak bela ikan emas pulak,hu3 hamster tu mmg sy x tau apa hukum dia tp mmg kwn sy ada bela hamster

    ReplyDelete
  29. alahai..sy ade 3 ekor..dan dah bela dr 2010..syg sgt.
    sebab manja.
    huuuu sedih plak kalau nak lepas. sekor tu da besar tapak tangan budak.

    bila panggil nama atau dorg dengar suara sy..betapa riang tfk dorg
    duk tepi akuarium..mcm paham je ape sy ckp.

    ReplyDelete
  30. sy ade bela 3 ekor.
    syg la kalau nk lepaskan..sebab manja.
    dari 2010 bela..yg 2 ekor ni baru beli 3 bulan lepas..

    pantang dgr suara sy panggil..masing2 riuh tonjolkan diri.
    adui..risau plak dgn penyakit tu.

    so far..setiap 2-3 hari sy mmg basuh bekas dorg

    ReplyDelete
  31. Kucing tu len..bela x kurung..bebaskan dia..kucing mng dicipta utk mendampingi manusia..dia tak terseksa hidup dgn manusia..sbb dia mng cari manusia...kura2 spatutnya bebas ditempat dia

    ReplyDelete
  32. tak pyh bg contoh bnda yg mmg x blh mkn lh,klu bela ikan skali pn,mmg x trniat lh nk mkn.dh nma pn (pet) peliharaan,yg pkr nk mkn tu bt pa.lain lah bela mmg niat utk mkan.

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...