Tuesday, November 30, 2010

Aku Di Tipu 28 Tahun - Sadis Sungguh !!!

Dah 28 tahun aku hidup atas muka bumi nie..tp hri nie baru aku tau...heran tul aku naper leh jadi gini..cikgu2 time sekolah rendah ngn menengah tak pernah bg tau ker ??? aku rasa cam tak de..ish tak baik tao cakp cikgu tak bg tau..aku nie yg lupa kut...

citernyer gini...td aku BW ke blog
MISS PIKON...miss pikon dok citer tentang peribahasa dulu dan sekarang...org sekarang peribahasa main hentam keromo jer..tak berseni langung...dan tetiba jer horman adrenalin aku melonjak dengan jayanya setelah baca citer tentang peribahasa ini :



BAGAI MELEPASKAN BATOK DI TANGGA
maksud : membuat satu-satu pekerjaan tidak bersungguh-sungguh / ala kadar

mati2 aku ingat batuk uhuk-uhuk tu..(ke batuk koh-koh) ala cough tu...patut ler dulu-dulu aku pernah terpikir pe sal batuk kat tangga pun leh ade kaitan ngn wat keje separuh jalan...tu ler...malu bertanya sesat jalan...

ghupenye mmg xde kaitan langsung !!! patutla tak masuk akal..mmg sah dan sahih tiada kena mengena. batok/batuk yg dimaksudkan ialah sejenis PENCEDOK AIR..yer pencedok air...ala yg dibuat dr tempurung kelapa tu.. org dulu-dulu letak dalam tempayan kat depan rumah, wat basuh kaki sebelum naik ke rumah. Maka sesetengah orang yang buat kerja ala kadar hanya akan melepaskan batuk tersebut di atas tangga rumah bukan di tempat asalnya dalam tempayan.

nie ler rupa BATOK / BATUK - gambar : ihsan dr google


12 comments:

  1. yeke... igtkan batuk berkahak ke.. batuk kering ke... cikgu kat sekolah saya pon tak penah bgtau.. maknanya cikgu pon tak tau la ek...
    ohh.. tidak...

    ReplyDelete
  2. lor.. ye ke?.. sy pun baru tau nieh...

    ingatkan batuk yang memang batuk kena minum ubat batuk tu...

    ReplyDelete
  3. thehehe..ramai jugak yg baru tau ye.. :))

    ReplyDelete
  4. saye pun baru tau..kirenye saye pn tertipu selama 23 tahun..cehh!! ;p

    ReplyDelete
  5. oh sy pon tertipu jugak rupernya..hehe.gud info..tq

    ReplyDelete
  6. salam..

    dengan penuh minat membacanya...:)

    ReplyDelete
  7. all : tu la...hari nie baru tau..setelah sekian lama...hehehe..

    ReplyDelete
  8. ish ish memang sadis, kalau kau ditipu 28 tahun. tapi tu kiranya taklah lama sangat. aku lagi tertipu hampir setengah abad!

    selama ini aku pun ingat batuk (cough) tak tau pulak pasal batok walhal aku ni orang jawa.

    batok tu bermaksud tempurung kelapa tapi sebutannya agak keras dan menebal. kalau dieja walau macamana pun tak akan dapat menjelaskan bagaimana sebutan itu kecuali benar-benar mendengar dari lidah jawa.

    ReplyDelete
  9. la.. ye ke.. pu3 pun baru tahu setelah 26 tahun hidup di muke bumi inie.. hehehe.. entah2x cikgu pun baru tau dan dulu xtau kot.. :)

    ReplyDelete
  10. hahaha.sgt sadis duh akak..eyh ada nama say tuh kt situ S.A.D.I.S!!hihi..
    p/s nice template=)

    ReplyDelete
  11. la..ye ke..yan pn bru twu nie..hihi

    ReplyDelete
  12. sy tahu pasal batok ni waktu form 3 rasanya. cikgu bm yang bagitahu..hihi. papepun bagus berkongsi..salam kenak. kip in tac k

    ReplyDelete

TQVM ye sudi komen.. sayang korang ! ^^

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...