Wednesday, May 25, 2016

Kalau dah rasa nak makan...

Bismillah.
Assalamualaikum.

lama sangat dah tak buat kuih ni.
tengok kak hainom buat..Ya Allah, tergoda kemahen
tersedar diri lama tak buat kuih-kuih tradisional ni
muahahaha
ada orang panggil kuih bakar pandan
ada juga panggil bingka pandan
rasa kuih bakar pandan ni lebih kurang sama dengan kuih kukus bawang goreng
resepi ada sikit perbezaan.

kuih ni paling senang nak buat
campak je semua bahan dalam blender
lepas tu bakar
tengok aku gunting2 daun pandan
adik aku minta buat kuih cara manis
eh..tergoda pulak dengar nama cara manis
tapi buat cara manis lambat nak habiskan batter
bukan rajin sangat nak berlama-lamaan petang hari di dapur
hihi.

saja nak buat kuih bakar versi comel
bakar dalam loyang 12 x 12 inci
lepas tu potong guna cutter
comel je kejadiannya..macam brownies pulak.



sayangnya tak ada stok bijan... tak berseri kuih akak.
nampak bahagian atas macam terlebih garing kan?
aku saja tambah masa membakar, guna api atas saja
nak makan kuih bakar krup krap rangup..hihi


yang bawah ni versi lain..aku buat sekali lagi keesokannya
sebab yang atas tu buat kat rumah mak
aku makan nasi untuk berbuka
mampu jamah sekeping dua je kuih bakar
tak puas hati aku buat lagi sekali dekat rumah mertua

walaupun hasil tak sama
tapi ada persamaan dalam gambar atas dan bawah
pinggan corak sama, sebab aku beli satu set letak rumah mak
dan satu set letak rumah mertua.
bukti kasih sayang adil dan saksama
muahahhaha.


bila buat kat rumah mertua,
rupa kuih sangat tak lawa..tapi sangat sedap.
100% pewarna semulajadi dari daun pandan
yang special nya tak ikut resepi..main campak-campak je bahan-bahan
sebab nak bakar dalam pemanggang ajaib yang bulat tu..
so batter tak boleh banyak,
santan pekat tak ada, ambil susu freshmilk dutchlady sekotak kecik.
nak masak kena kreatif
guna je apa ada..ecece macam pro je..hahaha

Resepi : Kuih Bakar Pandan

Bahan-bahan:
1 cawan jus pandan (kisar 4 helai daun pandan bersama 1 cwn air dan tapiskan)
1 cawan gula
2 cawan tepung gandum
2 cawan santan
2 sudu besar mentega
3 biji telur
1/2 sudu teh garam
Pewarna hijau
Bijan (untuk ditabur)


Cara Membuat:
1) kisar daun pandan dan ambil patinya sahaja. Asingkan.
2) Masukkan kesemua bahan-bahan didalam mesin pengisar. Kisarkan sehingga sebati.
3) Panaskan ketuhar, grisskan loyang.
4) Bakar selama 1 jam dengan suhu 180c, tambah kan masa membakar 10 minit (guna api atas sahaja).





Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...