FB

Thursday, June 18, 2015

apa cerita anak aku kat tadika tu??

Assalamualaikum ...

Apa cerita agaknya wafiq kat tadika?
masih berpuasakah?
ke dah berbuka?
berapa jam puasa agaknya?

hari ni teringat kat abang wafiq je.. al maklumlah..pestime abang wafiq berpuasa..
kalau ikutkan nak bg penekanan bab-bab solat dulu..puasa no.2..
tp dah empunya diri macam dah bersedia nak puasa..kita ikutkan jer lah.
kejut bangun sahur pagi tadi pun senang je..takde masalah...

bab solat pun yaya buat masa ni takdelah nak tekankan sangat..
bacaan dalam solat alhamdulillah abang wafiq dah ingat..
tapi ada masanya datang juga penyakit baca berterabur dia tuh..haha..takpelah dlm proses belajar..

pernah sekali tu..tahun lps..umur dia 5 tahun..
yaya duk perati dia solat maghrib..angkat takbir berkali-kali weh..
pe ke hal pulak kali nih..
lepas dia abih solat yaya tanya lah..nape angkat takbir banyak kali?
boleh dgn confidentnya dia jawab
'dah lama wafiq tak solat raya aidilfitri..rindu....'
hakhak..susah payah pulak yaya kena terangkan lps tu..
suka sanagt dia dengan hari raya..
yaya dodoikan adik wazif pun dia mintak tukar lagu.
tak delah yaya nyanyi lagu arjuna beta..cuma bunyi nada tak berlagu je..
abang wafiq cakap asyik lagu sama je..
jadi yaya tukar lah.. ganti zikir..selawat..
tp boleh dia jawab.. zikir yang ni best ibu..
'sambil bertakbir raya'
alahai anak...

so puasa buat pertama kalinya pun ada ragam nya jugak..
ragam tak bermasalah tak apa..ragam dia buat ibu rasa nak gelak je..

dia sedar dia puasa..
tp..sebelum ke sekolah dia minta multivitamin dan vitamin c..
tp bila di bagi tahu..wafiq kan puasa..mana boleh makan vitamin..
dia jawab 'vitamin je kan..macam ubat je pun..tak boleh jugak?'
haha..

otw nak gi sekolah..saje test dia..
'eh abang wafiq, makcik jual kuih tu tak berniaga lah hari ni...'
'la..kan bulan puasa..memang lah tak berniaga..'
haha..pandai jawab..

tapi dalam pada tu .. dia tanya yaya..
'ibu..bekal wafiq ada tak hari ni?'
heh..awak kan puasa..nak bekal2 apa nye..
lupa lah tu...
hihi...

seingat yaya,
yaya masa 6 tahun belum puasa penuh..tapi lebih separuh bulan lah..
bila masuk darjah 1 dah puasa penuh.
agak2 abang wafiq boleh challenge ibu dia tak?
hihi..






.




Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...